Premium

Clipit lanceert spraakherkenning voor automatisch monitoren radio en tv

Studenten die radio- en tv-programma's scannen op het noemen van merken, kunnen op zoek naar een andere bijbaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eigenlijk is het niet van deze tijd, vindt Rinske Willemsen van Clipit, een media monitoringbureau dat van origine is gericht op online en social media. Het scannen van online vermeldingen is een volledig geautomatiseerd proces, waarbij het bureau bovendien ervoor zorgt dat de resultaten worden verrijkt met context en sentiment analyse.

In vergelijking daarmee is het scannen van printmedia en radio en tv een grotendeels handmatige klus. Voor het doornemen van printmedia is de schaar nog altijd onmisbaar, terwijl voor het analsyeren van radio- en tv  hele batterijn studenten worden ingezet die complete uitzendingen beluisteren en waar nodig - in verband met het horen van een zoekwoord - handmatig van een herkenning voorzien.

Om op die manier het media-aanbod doornemen, is een arbeidsintensief en tijdrovend procédé. &;Ruim 5 miljard nieuwe berichten in media overspoelen dagelijks de consument,&; weet Rinske Willemsen, directeur van Clipit. Behalve dat opdrachtgevers constant angst hebben om &;iets&; te missen, is het (vanwege de versnippering in online en offline bronnen) lastig om data-analyses uit te voeren.

Pr- en communicatieprofessionals hebben steeds meer behoefte aan een compleet media overzicht, weet Willemsen. &;Naast online en social media willen ze inzicht hebben in hoe je als merk of organisatie wordt genoemd in print media, radio en tv, evenals in de internationale media. Wij bieden daarom inzicht in het complete medialandschap. We scannen alle media en brengen relevante berichten samen in één overzicht.&;

Door en gebruik te maken van geavanceerde beeldherkenningssoftware, kan Clipit sneller aangeven wanneer een merk op tv of radio wordt vermeld.

Hiervoor maakt Clipit gebruik van spraakherkennings- en video analyse techniek die is ontwikkeld door Media Distillery, een Nederlandse start-up die is voortgekomen uit TNO. De software van Media Distillery zet uitgesproken teksten in programma&;s om naar digitale tekst. Daardoor is het mogelijk om uitzendingen op radio en tv  automatisch te monitoren. 

&;Studenten die deze programma’s beluisteren en van herkenning voorzien, kunnen op zoek naar een nieuwe bijbaan,&; zegt Joost de Wit, oprichter van Media Distillery.

Ten aanzien van de printmedia is eveneens een digitaliseringsslag toegepast. Landelijke kranten, regionale dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huis-bladen worden gedigitaliseerd uitgelezen. Een bericht dat voldoet aan de zoekopdracht wordt weergegeven in de Clipit portal. Met een doorlink naar de online versie van het print media artikel. In deze weergave is ook de context van het artikel te zien. 

In combinatie met de bestaande booleantechniek van monitoring tool Clipit, kan het bureau het juiste artikel uit de dagelijkse stroom berichten filteren. De gebruiker ontvangt alleen die informatie die voor hem relevant is. Met sentiment en pr-waarde analyses voorziet de tool tevens in een interpretatie van de inhoud.

Het complete aanbod van online en social media, print media, radio en tv monitoring van Clipit is vanaf vandaag beschikbaar. Tegelijk maakt het bureau bekend dat het door een Europese samenwerking nu 150 mijloen websites te kunnen scannen. 

In onderstaande video demonstreert Rinske Willemsen de werking van de tool aan de hand van een klantcase met VNO-NCW.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie