door Kari-Anne Fygi, redactie | 9 januari 2014, 21:49 in Merk
Douwe Egberts Coffee Kitchen

Coffee Kitchen van DE: luxe koffie op het werk

Als het aan Douwe Egberts ligt, worden kantoormensen barista’s.

Douwe Egberts heeft zo’n acht maanden in stilte gewerkt aan een nieuw b2b-concept: de Coffee Kitchen: luxe, laaggeprijsde koffie voor op de werkvloer.

‘De Nederlandse koffiemarkt is een bijzondere, ook op het werk. Het feit dat we gratis koffie tijdens kantooruren drinken is redelijk uniek in Europa’, aldus Paul Schoon, senior business development manager bij DE.

Frans Saelman, algemeen directeur van Douwe Egberts Professional: ‘Koffie hoort in Nederland bij de primaire arbeidsvoorwaarden.’

Nadeel van die gratis cultuur is dat werkgevers voor goedkopere koffie en thee gaan.

Kieskeurig
Maar met de nieuwe koffiecultuur die de afgelopen tien jaar in ons land is ontstaan, zijn consumenten kieskeuriger geworden. Veertig procent vindt het bakje troost of thee op het werk vaak niet lekker (onderzoek van bureau Kien in opdracht van Douwe Egberts onder 585 werkende Nederlanders).

Dat terwijl er volgens Saelman zo’n 70 procent van de jaarlijkse 4,5 miljard koppen koffie en 1,5 miljard koppen thee onder werktijd wordt gedronken.

Paul Schoon, senior business development manager DE bij de Coffee Kitchen

Saelman: ‘Je ziet het aan jongeren binnen een bedrijf. Ze zijn eerder geneigd koffie van buiten mee te nemen.’ Even langs Bagel & Beans of Starbucks voordat ze het kantoor binnenstappen. In totaal haalt bijna een derde van de werkenden ergens anders koffie of thee.

Individueel kopje
Daarnaast is koffiedrinken ook individueler geworden. Vroeger schonken we een grote pot filterkoffie en daar dronken we gezamenlijk van. Nu, met de ontwikkeling van de Senseo-pads, de Nespresso-capsules en de overvloed aan keuze bij een Starbucks willen steeds meer mensen een bakje koffie aangepast op hun persoonlijke smaak.

Douwe Egberts denkt dus iets te vinden op het koffiedilemma: een onbemande koffie- en theecorner voor op kantoor: D.E Coffee Kitchen. Medewerkers kunnen hier, tegen betaling, ‘als een barista’ een luxe kop koffie of thee halen. Het apparaat wordt beheerd en geëxploiteerd door Douwe Egberts Professional.

Beleving
Het gaat bij de Coffee Kitchen ook om beleving. Frans Saelman: ‘De werkomgeving wordt steeds minder een kantoor en steeds meer een plek waar medewerkers zich thuis willen voelen. Een inspirerende omgeving waar ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en comfort.’

Bijna twee derde van werkend Nederland kan niet zonder koffie tijdens kantooruren, blijkt uit het Douwe Egberts-onderzoek. Een kwalitatief goede kop koffie of thee zou voor bijna de helft van de Nederlanders het werk een stuk aangenamer maken. Goede koffie inspireert één op de drie medewerkers en ongeveer 40 procent van de respondenten wordt er creatiever van. Dat de omgeving van de koffie- of thee-automaat ook een belangrijke rol speelt, vooral omdat werknemers er ‘iets doen’. Ruim de helft van de Nederlanders praat bij de automaat bij met collega’s en ook wordt er kort zakelijk overlegd, weet Douwe Egberts.

Geheim project
Het project duurde zo’n acht maanden. Volgens Schoon en Saelman was het een hoogst geheim project. In de Douwe Egberts-organisatie wisten slechts enkelen dat er aan het concept werd gewerkt.

Vorig jaar hebben er al wel testen met betaalde, luxere koffie plaatsgevonden in scholen, ziekenhuizen en de resultaten hiervan zijn meegenomen in dit nieuwe concept.

De espressomachine, de D.E Barista Professional, ontwikkelde Douwe Egberts Professional met het Zwitserse merk Schaerer. Het apparaat kan met drie espressoblends, diverse koffies te zetten, al dan niet met een aantal bijzondere smaken siroop zoals vanilla, salted caramel en raspberry. De D.E Barista Professional geeft ook koude dranken (koude latte macchiato of koude chai latte) en Pickwick Slow Tea.

Joure
In het ontwerp van de corner wordt gebruik gemaakt van warme, natuurlijke materialen zoals notenhout in combinatie met staal en tegels – typische Friese witjes – een knipoog naar de ‘roots’ van Douwe Egberts in Joure.

Het idee, concept en de branding van de Coffee Kitchen komt uit de keuken van creatief bureau ...,staat. Jochem Leegstra, creative director: ‘Het was voor mij persoonlijk best een grote stap. Ik ben een koffiefetisjist en vond Douwe Egberts – vooringenomen als ik was – eigenlijk een te groot koffiemerk. Een supermarktmerk. Maar het ging bij mij kriebelen toen het idee zich vormde: betaalbare, kwalitatieve koffie op de werkvloer.’

 

...,staat won na een pitch. ‘Ik houd helemaal niet van pitches’, zegt Leegstra. ‘We ontwikkelden gewoon een idee, legden dat voor aan Douwe Egberts en ze zagen het zitten: luxe koffie tegen een betaalbare prijs. Dus “wonnen” we de pitch.’

Het mooie van dit concept is volgens Leegstra dat iedereen een barista kan zijn. Er komt geen moeilijk gedoe aan te pas.

Suikerrietvezels
De D.E Coffee Kitchen is milieubewust, er is gebruik gemaakt van energiezuinige materialen.  ...,staat is ook verantwoordelijk voor het design van de gerecyclede en biologisch afbreekbare materialen voor de bijgeleverde koffie- en theebekers, die zijn gemaakt van suikerrietvezels.

Het is de bedoeling dat de eerste Coffee Kitchens in maart in bedrijven (organisaties met meer dan 300 werknemers), ziekenhuizen en onderwijsinstellingen geïnstalleerd worden.

Douwe Egberts hoopt in 2014 z'n 70-80 Coffee Kitchens aan bedrijven en organisaties te leveren.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Douwe Egberts Coffee Kitchen

Over de auteur

Kari-Anne Fygi

redactie

Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep).

Lees meer over Kari-Anne Fygi
Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs