Concurrentie voor Stichting Kijkonderzoek

Stichting Kijkonderzoek (SKO) krijgt concurrentie uit eigen gelederen. Het Duitse GfK Panel Services mag in Nederland het kijkgedrag meten door bijvoorbeeld smartphones te gebruiken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam dinsdag in een kort geding dat was aangespannen door SKO. De stichting heeft een contract met onderzoeksbureau Intomart GfK, dat SKO exclusief voorziet van informatie over het kijkgedrag van de Nederlandse tv-kijker.
Intomart is een dochter van GfK SE, waar ook GfK Panel Services onder valt. Die organisatie wil vanaf dit najaar ook het kijkgedrag meten, met een andere methode.

De rechtbank oordeelde dinsdag dat Intomart GfK weliswaar exclusiviteit heeft afgesproken met SKO, maar dat dat niet geldt voor andere GfK ondernemingen. Bas de Vos, directeur van , liet dinsdag weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak. Hij laat in een officiële reactie weten dat SKO zich op het standpunt stelt dat de juridisch geldende exclusiviteitafspraken met Intomart Gfk zich uitstrekken tot alle onderdelen van GfK. De Vos: 'Er bestaat immers een nauwe verwevenheid tussen de verschillende onderdelen van GfK, en voor de buitenwereld zullen eventuele verschillen tussen de kijkcijfers van het ene GfK-bedrijf en het andere GfK-bedrijf niet eenvoudig zijn uit te leggen.'

De Vos legt in de verklaring uit dat het uitgangspunt van en voor alle betrokken marktpartijen bij het Kijkonderzoek is dat er slechts één meetmethode is (ook wel currency of ‘single currency’ genoemd) die wetenschappelijk betrouwbaar, nauwkeurig en valide het kijkgedrag van het Nederlandse televisiepubliek weergeeft. De Vos: 'Met dit uitgangspunt waarborgt SKO dat er in de tv-markt bij alle betrokken marktpartijen overeenstemming bestaat over de betekenis van de kijkcijfers. Om de toegankelijkheid van de SKO-data te waarborgen, kunnen alle marktpartijen – ook niet SKO-leden – al bijna 10 jaar data van SKO inzien of afnemen.'

De Vos spreekt het bange vermoeden uit dat er vroeger of later in de markt verwarring zal ontstaan als GfK eraan meewerkt dat er naast de bestaande SKO/GfK-kijkcijfers andere cijfers beschikbaar komen door een tweede meting van GfK. De Vos: 'Daarom wil SKO niet dat GfK daaraan meewerkt. Het doel van de bestaande ‘single currency’ is nu juist dat er overeenstemming is over de kijkcijfers.'

SKO overweegt in hoger beroep te gaan of een bodemprocedure aan te spannen.

(Dit bericht is aangevuld.)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie