Premium

Creatieveling Torben Raun maakt reclamefilm Pekelharing met iPhone 6

Geen dure camera’s voor de in Amsterdam gevestigde Deen. Zijn iPhone volstaat.

Hij schoot in het verleden beeld voor campagnes van grote merken als KPN, Unibet, Albert Heijn, Nike en Playboy. Wat recenter was hij actief voor Pekelharing: een webwinkel die tassen verkoopt, gemaakt van oude autogordels. In een met Adformatie vertelde hij dat hij het campagnebeeld voor Pekelharing (deels) schoot en bewerkte met alleen zijn iPhone 6, wat zorgde voor extreem lage productiekosten. Nu is er een film voor de tassenwinkel. Deze schoot hij ook met zijn telefoon.

Totale uitgaven: €6,99

Zijn lage productiekosten hebben vooralsnog geen negatieve invloed op zijn inkomsten. ‘Het geld dat ik krijg van klanten blijft hetzelfde’, zegt hij tegen Adformatie. ‘De productiekosten zijn inderdaad laag, omdat er geen sprake is van een extra producer of assistenten.’ Net als zijn eerdere campagnebeeld voor Pekelharing, gebruikte Raun een iPhone-app. ‘Ik heb een filmapp van €6,99, waardoor ik met mijn telefoon in 4K kan schieten. De consument ziet niet eens dat het met een telefoon is gefilmd.’

Het beeldmateriaal voor Pekelharing is bewerkt met Adobe Premier, Adobe After Effects is gebruikt om de ruis te verwijderen. Volgens Raun hoef je geen dure camera te hebben voor mooie content. ‘Kijk maar naar de influencers van tegenwoordig. Zij hebben geen dure camera’s, maar hebben wel kwalitatief goede video’s.’

Bekijk hieronder de reclamefilm van Torben Raun. De tekst gaat verder onder de video.

Revolutionaire Raun

Volgens de creatieveling is er sprake van een revolutie. Het is tegenwoordig niet meer nodig om hoge productiekosten te maken met initiatieven als deze. ‘De revolutie begon met de komst van Digital Single-Lens Reflexcamera’s. Ik heb zelf met de Canon 5D mark II in 2010 op één dag zes films voor Scheidegger gemaakt. Deze films waren te zien op veel tv-zenders voor een periode van drie jaar.’ Hier is sprake van een enorme efficiëntie.  

Volgens Raun geldt dat niet per se voor de reclamewereld. ‘Ze gaan niet altijd mee met de tijd. Bijna niemand maakt bijvoorbeeld gebruik van fotografen die ook kunnen regisseren, zodat naast foto’s meteen bewegend beeld kan worden geschoten.’ De in Amsterdam gevestigde Deen zegt dat hiermee tijd en geld kan worden bespaard, maar er is meer. ‘Eén persoon is verantwoordelijk voor alle creatieve processen, waardoor er geen kwaliteit in de keten verloren gaat’, zegt Raun tot slot. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie