'Curated advertising is toekomst voor online'

Vergeet tracking cookies en geautomatiseerde inkoop, curated advertising is de toekomst, zegt Klaas Joosten van Zeef, een Nederlandse start-up in content curation.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terwijl automatisering gestaag oprukt en real-time targeting de norm is in online, is een sterke tegenbeweging gaande. De menselijke factor keert terug. De hoeveelheid  content die heden ten dage op het wereldwijd wordt geproduceerd is gigantisch. Mensen verliezen het overzicht en dit geeft voeding aan een groeiende behoefte aan content curation, oftewel het selecteren, categoriseren en verspreiden van content.

Content curation klinkt erg van deze tijd, maar eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon.  ‘ was één van de eerste content curation platforms ter wereld. Alleen is Startpagina altijd in Nederland gebleven, omdat ze zo goed verdienden,’ zegt Klaas Joosten, oud directeur van Zanox-M4N, die vorig jaar het content curation platform begon. Op het eerste gezicht lijkt Zeef sterk op Startpagina, in die zin dat het platform is opgezet als een internetgids met door experts geselecteerde en gerangschikte lijstjes met links naar de meest relevante websites.

De linkjes staan op de homepage van Zeef, maar daar is het bezoek tot op heden niet overweldigend. Daarnaast is er sinds deze week de mogelijkheid voor publishers om de door experts geselecteerde links als blokjes te plaatsen naast de eigen content. Daarmee ontstaat een nieuwe, sterk aan affiliate marketing gerelateerde vorm van advertising. 

Zeef Widgets heet deze mogelijkheid, die wat Joosten betreft hèt  alternatief is voor Google Adsense. Waar Google Adsense volgens hem grossiert in niet-relevante boodschappen, biedt Zeef de garantie dat de linkblokjes handmatig zijn geselecteerd en een zinvolle aanvulling vormen op het artikel waar ze naast staan. &;Het is eigenlijk een mini-vergelijking’, legt Joosten uit. ‘ Je ziet de vijf goedkoopste hotelovernachtingen bij een blogpost over slapen. Of vijf boekentips van een marketingprofessional naast een marketingartikel. Dit zijn lijstjes waar mensen wat aan hebben, vooral omdat ze aansluiten bij de content van de website waar ze geplaatst worden.’

Dit zorgt voor meer clicks, verzekert Joosten. Als er geklikt wordt op een link, betaalt de adverteerder een vergoeding. ‘We delen de inkomsten Als de curator zelf een affiliate heeft ingebracht, gaat de vergoeding naar hem. Als wij een affiliate suggereren, krijgen wij de helft.’

Zoekadvertenties die niet aansluiten bij de behoefte van de bezoeker wekken irritatie op. Maar ook retargeting – het volgen van mensen over het internet door het tracken van cookies – levert vaak irrelevante resultaten op. Uit een twee maanden durende test met 83.000 views zou zijn geleken dat de click through ratio (CTR) bij Zeef vijftien keer hoger te zijn dan bij de Google Adsense advertentie op dezelfde pagina. Daarnaast werd er 27% meer besteed.

Een punt is wel dat Zeef nog in de start-up fase zit. Volgens Joosten zijn er inmiddels 1500 experts die content selecteren. Dat heeft geresulteerd in momenteel driehonderd pagina over uiteenlopende onderwerpen. Dat moeten er veel meer worden. Bedoeling is wereldwijd uit te rollen en uiteindelijk moeten er dan zo’n 200 duizend ‘subjects’ zijn beschreven

 

Een internetpagina met rechts een linkblock.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie