door Maarten Hafkamp, redactie | 8 januari 2014, 9:30 in Bureaus & Accounts Media
Eyeworks Warner Bros Oerlemans

'Dat had niemand gedacht van soapie Arnie'

Warner Bros (Time Warner) zou ruim 200 miljoen euro willen betalen voor Eyeworks. Maar de deal heeft alleen zin als oprichter en creatief brein Reinout Oerlemans aanblijft.

Het Amerikaanse Warner Bros (onderdeel van de mediamoloch Time Warner) wil Eyeworks kopen, zo werd gisteren bekend. Betrokken partijen willen niet reageren, maar de deal zal vrijwel zeker doorgaan.

Reinout Oerlemans richtte in 2001 Eyeworks op en bouwde het bedrijf samen met Ronald van Wechem en Robert van den Boogaard in dertien jaar tijd uit tot een van de opvallende spelers op de internationale tv-markt, met vijftien kantoren wereldwijd en programma’s die in vijftig landen te zien zijn. Investeringsmaatschappij Endeit – van Joop van den Ende en Hubert Deitmers – heeft sinds 2006 een belang van 30 procent in Eyeworks.

Eyeworks is groot geworden met formats als De Nationale IQ Test, Obese, Sterren Dansen Op Het IJs en Flikken Maastricht. Het bedrijf ontwikkelde ook Adam zkt., een datingshow waarin de deelnemers elkaar naakt ontmoeten op een onbewoond eiland. Dat moet volgend jaar op RTL 5 te zien zijn.

‘Een geweldige prestatie van Reinout en zijn team om in dertien jaar in een sterk competitieve wereld tussen allerlei enorm grote bedrijven furore te maken en aansluiting te vinden bij een wereldspeler’, dat zegt Ed Stibbe, managing director/partner van SSSS & Orchestra, over de beoogde overname van Eyeworks door Time Warner. Stibbe was in 2001 één van de drie bedenkers – naast Oerlemans – van de Nationale IQ Test, het programma waarmee Eyeworks  zichzelf wereldwijd creatief op de kaart zette als weer een nieuwe innovatieve tv-maker uit Nederland.  ‘Dat had niemand gedacht, in Nederland was de houding toch altijd een beetje smalend:  “soapie Arnie moet ook zo nodig een productiemaatschappij beginnen”, en dat heeft hij volledig geloochenstraft.’

Stibbe heeft naar eigen zeggen ‘nog wat rechten’ op de IQ Test, maar staat verder volledig los van Eyeworks. Over het belang van wat ongetwijfeld een van de grootste transacties in de Nederlandse mediawereld van dit jaar zal blijken te zijn, zegt Stibbe: ‘We mogen in Nederland blij zijn dat er mensen als Reinout in de creatieve industrie rondlopen. En hij is nog jong genoeg, als begin veertiger, om nog heel veel moois te kunnen gaan doen.’

Schaalgrootte
De deal komt niet uit de lucht vallen. Voor Oerlemans is schaalgrootte belangrijk. Twee jaar geleden liet hij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs bekijken of er partijen geïnteresseerd waren in zijn bedrijf. Daar zou toen naast Sony ook Warner Bros bij zitten, maar tot een overname kwam het niet.

De omzet van Warner Bros – dat ook een meerderheidsbelang heeft in de eveneens Nederlandse tv-producent BlazHoffski (2011) -  is 12 miljard dollar, die  van Eyeworks 250 miljoen. Warner Bros wil een grotere Europese markt bedienen en Eyeworks kan anderzijds flink profiteren van het internationale netwerk van het Amerikaanse concern. Warner Bros beschikt over grote filmstudio’s en een flinke bibliotheek aan tv-series. Daar voegt Eyeworks zijn succesvolle tv-formats aan toe.

Endemol en Telefónica
Het is niet de eerste keer dat een grote buitenlandse partij een Nederlandse tv-producent geheel opkoopt. Het belangrijkste voorbeeld is Endemol-Telefónica. John de Mol en Joop van den Ende wisten in 2000 het Spaanse Telefónica op kosten te jagen door Endemol voor maar liefst 5,5 miljard euro te verkopen. De Mol en Van den Ende stapten vervolgens uit Endemol. Het was een ongelukkig huwelijk met Telefónica, dat het bedrijf in 2007 weer verkocht (aan een consortium van Cyrte Investments (John de Mol), Mediaset (Silvio Berlusconi) en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs). Endemol werd nooit meer zo succesvol als onder John en Joop en had in 2011 een schuldenlast van 2,8 miljard euro.

Oerlemans ís Eyeworks
De Mol en Van den Ende waren de gezichten van Endemol en de twee creatieve en zakelijke breinen achter het concern. Zo is het ook met Eyeworks en Oerlemans. Warner Bros zou in ieder geval Oerlemans na overname voor Eyeworks willen behouden. Dat zou een verstandig besluit zijn, want Oerlemans ís Eyeworks en bijna alles wat hij bedenkt, wordt een succes. Denk daarbij ook aan de films die hij ging produceren én zelf regisseren.  

Toen Goldman Sachs in 2011 onderzoek deed naar potentiële kopers was al duidelijk dat Oerlemans zelf een onmisbaar onderdeel was van de businesscase. De waarde van Eyeworks werd toen feitelijk bepaald door Oerlemans. Dat geldt nu nog steeds.

Lees ook de blog van Aart Lensink over de mogelijke overname van Eyeworks.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Eyeworks Warner Bros Oerlemans

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs