Premium

DDMM onderzoek: mobiel bereik benadert online

Tien merken hebben meer mobiel bereik dan online, en drie meer op de tablet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In april van dit jaar begon de  DDMM (Dutch Digital Media Measurement) met het leveren van het bereik van mobiele devices. In onderstaande tabel is het mobiele en online bereik van de top 25 Vinex merken samengevat die aan het onderzoek meedoen. Opvallend is dat bij tien van de 25 merken het mobiele bereik (inclusief apps) inmiddels hoger is dan het online bereik.

Het gaat om Google Maps, Nu.nl, Gmail, Nos.nl, AD.nl, Buienradar, RPO, Google Play, RTL Nieuws en Dumpert. Bij NOS.nl en RTL Nieuws is ook het tablet gebruik hoger dan online. Hetzelfde geldt voor de NPO. 

In het overzicht is Facebook niet opgenomen. Een van DDMM (in augustus) liet zien, dat Facebook na Google het meeste online bereik heeft in Nederland. Een aanzienlijk deel (42%) komt van mobiel en 33% van de tablet.

De uitbreiding met mobiel zorgde voor een verdrievoudiging het aantal bezoeken binnen het onderzoek, terwijl de totale sessietijd toenam met ruim 100%. De gemiddelde surftijd op de pc en laptop bedroeg tot eind maart 16 uur per maand.  Met de toevoeging van de mobiele devices, komt die sessietijd nu uit op 37 uur per maand (74 minuten per dag).

Overigens is het mobiele bereik van apps op iphones en ipads met iOS8 niet meegenomeen. Dit komt doordat in de nieuwe versie de mogelijkheden om data uit te lezen gedeeltelijk zijn afgeschermd. Onderzoekspartij GfK zegt te werken werken aan de  oplossing voor deze  situatie.    

Bron:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie