Premium

De Adformatie100 breekt records

Lijst 100 meest onmisbare mensen in het vak verschijnt volgende week.

Foto: het &;ereschavot&; van de Adformatie100 van vorig jaar (met Aad Kuijper, Victor Knaap en David Snellenberg)

De nieuwste editie van de Adformatie100, die op 12 januari tijdens het nieuwjaarsevenement het daglicht ziet, breekt in veel opzichten records.

De lijst kent liefst 48 nieuwkomers dus ook 48 uitvallers en er staat ook een recordaantal vrouwen in, namelijk 30. De Adformatie100 bewijst daarmee zijn actualiteit en urgentie.

Veel vrouwen staan ook op hogere plaatsen. Ook in de top drie staat weer een vrouw, waar vorig jaar alleen maar mannen de podiumplaatsen bezetten. Twee jaar geleden stond er wel een vrouw in de top drie: Barbera Wolfensberger (destijds van FHV BBDO, nu TMG) op 2.

Vorig jaar was Victor Knaap van MediaMonks de meest onmisbare man in het Adformatie-vak. Aad Kuijper van Alfred International en David Snellenberg van Dawn waren nummers 2 en 3. We verklappen ook alvast dat er een nieuwe nummer 1 is.

Diversiteit
De gestage opmars van vrouwen in de lijst mag als een belangrijke tendens in het vak gezien worden (naast tendensen als de Nederland-lees-Amsterdam-promotie, de definitieve doorbraak van digital, branded entertainment). In 2016 telde de HotHonderd 25 vrouwen, in 2015 20 en in 2013 nog maar zeven.

Net na de aankondiging van de 2017-editie half november regende het klachten over de vermeende beperkte diversiteit van de Adformatie100. De discussie spitste zich toe op vrouwen, niet op kleur () of niet-westerse achtergrond.

Kleur
De redactie van Adformatie is groot voorstander van meer vrouwen en meer kleur in het vak en daarmee in de lijst. Diversiteit is ook in de marcomindustrie absoluut noodzakelijk, zowel met het oog op klanten, medewerkers, collega’s, recruitment, doorgroei, plezier, you name it.

Maar Adformatie kan de vrouwen noch de kleur in de Adformatie100 toveren. Vakgenoten, die we vragen wie in hun ogen de onmisbare personen oftewel de smaakmakers en de gangmakers in het vak van 2016 zijn, stemmen op vrouwen of ze stemmen niet op vrouwen.

Ook vrouwen noemen – zoals blijkt ook dit jaar weer - vrouwen én mannen. Gelukkig stemmen veel mensen (m/v) op vrouwen, want dat betekent dat vrouwen in het vak zich steeds meer roeren.

Boze witte mannen
Vergeleken met de marcomindustrie is bijvoorbeeld de popwereld een onverbeterlijk conservatief bastion van witte mannen, gezien de jaarlijkse Top 2000 van NPO Radio 2.

Vaak ook nog bóze witte mannen (‘Mama, just killed a man/Put a gun against his head/Pulled my trigger, now he’s dead’; ‘They stab it with their steely knives’, ‘See the blind man/Shooting at the world/Bullets flying/Ohh taking toll’, ‘And now my bitter hands chafe beneath the clouds of what was everything’).

In de Top 2000 van 2016 staat één vrouw in de Top 10: Claudia de Breij, tevens de allereerste vrouw die de Oudejaarsconference gaf. Zij moet straks ook wel de eerste vrouwelijke minister-president worden benevens de eerste vrouw op Mars.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie