Premium

De Bijenkorf Amsterdam stelt torentje open voor kunstenaars

Met 'Room On The Roof' wil het warenhuis zijn sterke verbinding met de kunst vieren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdag 27 januari heeft de Bijenkorf een werkruimte voor kunstenaars geopend in de torenkamer op het Amsterdamse filiaal. De kunstenaar is gast van de Bijenkorf en heeft de beschikking over de toren tijdens openingstijd. &;Het is dus niet mogelijk te overnachten in de toren&;, zegt de Bijenkorf, &;wel is er een bed om te dagdromen.&; Designer Maarten Baas is de eerste die de artist in residence met de naam in gebruik neemt. Zijn project is tot en met 8 februari te zien in de vorm van een performance in de hoeketalage aan de Dam.Room On The Roof is gesitueerd in de toren op het monumentale pand aan de Dam. In samenwerking met het Rijksmuseum nodigt de Bijenkorf nationale en internationale kunstenaars uit om vanuit hier aan hun projecten te werken. Dat kan gaan om bijvoorbeeld performances, poëzie, productontwerp, lichtprojecten, dans, muziek, film en fo

De werken die vanuit Room On The Roof ontstaan, worden afhankelijk van hun karakter op verschillende wijzen gedeeld met het publiek. Denk aan een expositie in de etalages, een online of live performance of een installatie die te zien is in of rond de Bijenkorf. Het programma zal ook inspelen op grote evenementen in de stad Amsterdam en zal een verbintenis aangaan met culturele opleidingen in Nederland.

Over het waarom van Room on the Roof zegt de Bijenkorf ook nog: &;De Bijenkorf integreert retail, kunst, cultuur en design om klanten te verrassen en inspireren. De toren is een prominent architectonisch onderdeel van het gebouw aan de Dam en met Room On The Roof wordt het ook het symbool van de creatieve vernieuwing van de Bijenkorf.&;

De Bijenkorf en Kunst & Cultuur
De Bijenkorf zegt al sinds de oprichting in 1870 een duidelijke visie op retail en een sterke verbinding met kunst te hebben. De Bijenkorf: &;In de loop van de 20e eeuw is er een bijzondere band opgebouwd met architecten, schrijvers, vormgevers en kunstenaars. Dit creatieve uitgangspunt, waar kunst en commercie elkaar ontmoeten, maakt ook nu een essentieel onderdeel uit van de strategie van de Bijenkorf.&;

Er komt geen landelijke campagne om het publiek te informeren over het project. &;Dat doen we via onze gebruikelijke kanalen, zoals onze website, e-mailnieuwsbrief, social media, app, via PR en evenementen, etalages en op andere plekken in de winkel.&;

Part of a Bigger Plan (Christian Borstlap) maakte onderstaande video om het verhaal van Room On The Roof over de bühne te brengen.

 

 

Maarten Baas over ‘My latest work’
&;Het thema "tijd" komt veel voor in mijn werk. En vaak zoek ik de grenzen op van design, kunst en theater. Dit komt sterk naar voren in "My latest work" waarin ik mijzelf als een kunstenaar opstel, die zichzelf de onbegonnen taak geeft om een klok na te tekenen. Dit is de klok op de Beurs van Berlage: te zien vanuit de Room On The Roof. Elke keer als ik na een minuut een tekening af heb, is deze alweer ingehaald door de tijd die de klok aangeeft. In de etalage is een performance te zien van iemand die constant mijn laatste werk ophangt en een minuut later weer vernietigt. In de etalage hangt steeds een nieuwe tekening van een klok die gelijk staat aan de echte tijd.&;

Lees over de door Skybox verwezenlijkte website, behorende bij het project.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie