Mensen & Carrière

De Don: 'Memoires van een reclameman kunnen de waarheid soms wat mooier maken'

Redactie | 28 juli 2017, 15:52

Meulenhoff Boekerij voegt een 'erratum' toe aan het veelbesproken boek van Don Schothorst

'Het boek heet ‘De Don’ en vergelijkingen met The Donald lijken me correct: ook hier betreft het een fictief personage dat zichzelf voor echt houdt. Om dit te weten, hoefde ik het boek zelf niet in te kijken.'

Dit schreef Adformatie-columnist Harry Opdeijn vorige maand over het boek 'De Don'. De afgelopen twee maanden haalde oud-reclameman Schothorst de woede van de reclamewereld op de hals met zijn levensverhaal. In het boek staan namelijk allerlei beweringen die feitelijk niet kloppen. De Volkskrant schrijft vrijdag dat Schothorst nu openlijk excuses maakt voor de leugens in zijn boek.

Feiten kloppen niet
Zo beweert Schothorst dat hij de bedenker is van 'Melk. De Witte Motor'. Uit de reclamejaarboeken van de ADCN blijkt dat niet Schothorst, maar Harry Kramp de slogan bedacht. De campagne kwam van reclamebureau PPGH, waar Schothorst nooit heeft gewerkt. Hij claimt dat hij met het plan kwam om zanger Luciano Pavarotti voor een concert naar Nederland te halen, maar dat blijkt een idee van presentator Harry Mensch. Verder is ook 'Het Zwitserlevengevoel' geen ingeving van Schothorst, maar van Theo Postma (overleden in 2005). 

Distributie opgeschort
Ron Walvisch (oud-voorzitter van de ADCN) beraadt zich op juridische stappen tegen schrijver Don Schothorst en uitgeverij Meulenhoff. Walvisch vindt dat de uitgever en de auteur geen cent aan het boek mogen verdienen. Hij gaat persoonlijk naar de uitgeverij om bewijsstukken te brengen waaruit blijkt dat de bewuste campagnes niet door Schothorst zijn bedacht. Vervolgens schort Meulenhoff de distributie van De Don op.

Naschrift met excuses
In samenspraak met Schothorst is nu een erratum toegevoegd aan het boek, schrijft de krant. Het boek is weer verkrijgbaar en in ieder exemplaar zit een apart velletje met een naschrift. In dat naschrift schrijft Schothorst: 'Ik heb bemerkt dat ik (...) kennelijk de indruk heb gewekt dat ik de tekst 'Melk. De Witte Motor' heb bedacht. Dat is niet juist.' En: 'Op de achterflap staat dat ik de beroemde slogan 'Het Zwitserlevengevoel' heb bedacht. Dat is niet juist. (...) 'Het is mijn subjectieve beleving, geen nauwgezette historische reconstructie. Zoals reclame soms overdrijft, zo kunnen de memoires van een reclameman soms ook de waarheid wat mooier maken.'

Voor Walvisch is het niet voldoende: hij wil dat het boek uit de handel wordt genomen en beraadt zich op juridische stappen. 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Karel Slotemaker

(30 juli 2017, 19:16)
Ik verbaas me al jaren over de opgeblazen en vooral zo kwetsbare ego’s van de oude coryfeeën uit de Nederlandse reclamewereld van de jaren 70-80.
Hun manier van reclame maken stamt nog uit het pré-digitale tijdperk en is al lang geleden door de tijd ingehaald. Misschien dat dit hun kwetsbaarheid verklaart. Die helden van toen waren óók heel goed om elkaar de hemel in te prijzen. Jezus, er was niet één branche waar ze elkaar zo bewierookten en behingen met prijzen als de reclame wereld van weleer. Een bizarre mix van beroepsdeformatie en zelfverheerlijking; zo kon iedereen elkaar lekker opwrijven. Thema campagnes waar grote merken maanden, jaren, wat zeg ik – halve generaties - mee uit de voeten konden. Melk de Witte Motor heeft het 10 jaar volgehouden geloof ik. Allemachtig, 10 jaar, een dinosaurus. Ondenkbaar in deze tijd van innovatie en nieuwe media waardoor de snelheid & dynamiek van merken-communicatie naar een hele andere orde is gebracht. 1/2
Avatar

Karel Slotemaker

(30 juli 2017, 19:17)
Oude mannen als Ron Walvisch en Harry Obdeijn willen daar maar niet aan en houden krampachtig vast aan hun oude gewoontes, aan gedrukte media die niemand meer leest en het ophemelen van elkaars palmares. Zeventigers. Ze rommelen dapper door in de marge van de onvolprezen nationale communicatie industrie. Met eigen, nieuwe maar toch ‘old school’ communicatiebureautjes, één pitter’s veelal. Ze weten zich eigenlijk geen raad in het huidige speelveld en een speler van betekenis zijn ze natuurlijk al lang niet meer. Ze bijten zich daarom graag vast in achterhoede gevechten over die mooie tijden van weleer. Ze willen die prijzen van toen het liefst ieder jaar nog een keer opnieuw uitgereikt zien. Ik zou die mannen toewensen dat ze hun talent konden converteren naar de normen van deze tijd en op die manier weer actueel & relevant konden worden. Zoals Don Schothorst heeft gedaan door na een turbulent leven in de reclame de particuliere verslavingszorg in Nederland op de kaart te zetten. 2/2
Avatar

Joost Dop

(2 augustus 2017, 8:16)
Beste Karel,
Wat heeft analoog of digitaal te maken met het wel of niet acceptabel zijn van jatwerk? Daar gaat deze casus over, niet over bewieroking van elkaar (en ja dat gebeurde en gebeurt veel teveel in deze branche maar dat terzijde).

Jouw idee is jouw idee, of dat nu voor 3 minuten, 3 jaar of 3 decennia leeft, en ongeacht de vraag of het gemaakt is in 3D, macramé, chocolade letters of in Blockchain. Als jij iets unieks hebt bedacht - ook in deze mega snelle tijd - mag je je daarop voorstaan, en hoef je niet te accepteren dat iemand pronkt met jouw veren.
Avatar

Karel Slotemaker

(3 augustus 2017, 10:31)
Beste Joost,
Deze casus gaat wat jou betreft over wie al dan niet de bedenker is van hele gave reclameteksten van heel lang geleden. Wat mij betreft gaat dit het over zielige ouwe mannetjes die leven in het verleden.
Ik breek hier geen lans voor Don Schothorst maar merk slechts op dat Harry Obdeijn en Ron ‘de blaffende’ Walvisch’ zichzelf nadrukkelijk in die laatste categorie plaatsen.
Die Walvisch roept nu al 4 weken tegen iedere journalist dat hij ‘overweegt’ een rechtszaak aan te spannen. Als je een rechtszaak wilt aanspannen moet je een advocaat en deurwaarder bellen, niet de Quote of Adformatie.
Walvisch doet zijn naam eer aan, maakt veel lawaai maar is tandeloos.
Avatar

Anonymous

(9 augustus 2017, 11:17)
• Thank you for any other magnificent post. The place else could anyone get that type of information in this perfect manner of writing? I have a demonstration subsequent week, and I am looking for such info.
http://street-view.org/

Gerelateerde items don schothorst Rechtzaak de don

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs