door Maarten Hafkamp, redactie | 28 januari 2014, 15:42 in Business Media MobileMarketing.nl
Deloitte TMT Predictions

Deloitte: groei wearables, betere meetbaarheid tv-kijkgedrag

De opkomst van wearables zet ook in 2014 door en er komen verbeterde meetmethoden voor het kijkgedrag.

Dit zijn enkele van de veertien voorspellingen uit het TMT Predictions 2014 van Deloitte. Met dit jaarlijks initiatief geeft de consultant zijn visie op ontwikkelingen en trends binnen de branches technologie, media en telecom (TMT). Vanmiddag worden de TMT Predictions gepresenteerd in Amsterdam. 

Als het om wearables - gadgets die op het lichaam gedragen worden - gaat, verwacht Deloitte dat bijvoorbeeld smart watches en smart glasses een belangrijke rol kunnen gaan spelen in medische toepassingen. Deloitte voorspelt dat er 10 miljoen waerables worden verkocht in 2014, met een omzet van 3 miljard dollar. De smart glasses zijn het populairst en die gaan gemiddeld 500 euro kosten.

Meetbaarheid tv-kijkgedrag 
De meetbaarheid van het kijkgedrag van consumenten in veel landen neemt volgens Deloitte toe dankzij verbeterde – hybride - meetmethoden die kijkgedrag op televisie integreert met data van smartphones en tablets. ‘Zonder deze hybride meetmethoden wordt tv-consumptie niet goed gemeten, vooral voor de jongere leeftijdsgroepen die zeer waarschijnlijk op een andere manier dan het tv-toestel. Dit heeft veel impact op de reclamebestedingen en abonnementeninkomsten.’

Volgens Deloitte heeft het tv-kijkonderzoek geen gelijke tred gehouden met de ontwikkelingen op de televisiemarkt en kijkgedrag. Zo groeit videoon-demand (VOD) met 25 procent per jaar. ‘Het onderzoek waarbij kijkerspanels op een knop drukken om aan te geven waarnaar ze hebben gekeken, is achterhaald.’ De consultant denkt dat het kijkonderzoek zo’n 10 à 20 procent accurater kan.
Deloitte noemt ook de groei van consumenten die naar specifieke, special interestzenders kijken. Ook zullen rechten voor het uitzenden van sportwedstrijden stijgen.  

Betaal-tv
Verder zullen aan het eind van 2014 meer dan 50 miljoen huishoudens wereldwijd twee of meer separate abonnementen op betaaltelevisie hebben. Nog eens 10 miljoen huishoudens zullen premium content kunnen bekijken als onderdeel van hun abonnement op een andere service, bijvoorbeeld breedband.
In de komende jaren stijgt het aantal abonnementen op betaal-tv, omdat steeds meer aanbieders hun content mogelijk maken voor VOD. Stimulans daarvoor zijn goedkope ‘HDMI-dongles’, die web en tv met elkaar verbinden, aldus Deloitte.

Phablets/smartphones
Deloitte voorspelt dat de markt van phablets verder blijft groeien. Deze smartphones met een scherm dat groter is dan 5 inch zullen 30 tot 40 procent van de gehele smartphonemarkt gaan innemen. Verder noemt het bureau nog de snelle groei in smartphonepenetratie onder 55-plussers. En tot slot worden er dit jaar twee keer zoveel berichten via instant messaging-diensten (bijvoorbeeld WhatsApp) verstuurd dan als sms’jes: 50 miljard versus 21 miljard. Dat verschil zal jaarlijks groter worden.

Het hele – Engelstalige – rapport is hier te downloaden.

Zie ook: Deloiite: Iedereen en alles connected in 2014

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Deloitte TMT Predictions