Design in de breedste zin sinds 1963

Vorige week maandag vierde Total Identity haar haar 50-jarige jubileum met een symposium. Hier een video-impressie. Tevens vroeg Adformatie het bureau 5 iconische werken te selecteren uit de afgelopen 50 jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Total Identity werd – onder de naam Total Design (met de intentie Nederland vorm te geven in de breedste zin des woords) – opgericht door Paul en Dick Schwarz, Wim Crouwel, Friso Kramer en Benno Wissing. Total Identity, de naam werd in 2000 gewijzigd,  richt zich tegenwoordig op ‘positionering en profilering vanuit een integrale aanpak van de (corporate) identiteit van een merk’.

1. Schiphol: de standaard in luchthaven-bewegwijzering.

Meer dan 40 jaar geleden pionierde ontwerper en mede-oprichter van Total Design Benno Wissing al met wayfinding op luchthaven Schiphol. Hij kwam tot een gestandaardiseerde en samenhangende formulering van font, pijlen, en formaten dat optimaal functioneerde binnen de schaalgrootte van de luchthaven en dat volledig geïndustrialiseerd uitgevoerd kon worden. Het resultaat was een tweetalig systeem van gele borden voor vlucht-gerelateerde informatie en groene borden voor overige informatie. Hiermee werd de reiziger een doordachte route door een al even doordachte omgeving geboden waarbinnen alle onderdelen met elkaar verbonden waren. Een systeem dat inmiddels overal ter wereld door luchthavens is overgenomen.

2. Het Nederlands Paspoort: vaderlandse geschiedenis op vestzakformaat

Met het op 1 januari 1995 geïntroduceerde paspoort kreeg iedere Nederlander een beknopte vaderlandse geschiedenis in handen. Honderdtwintig historische afbeeldingen gaven verspreid over 28 pagina’s de hoogtepunten uit de vaderlandse geschiedenis weer; van de prehistorie tot het recente verleden. Vier medewerkers van het Instituut voor Nederlandse geschiedenis in Den Haag selecteerden hiervoor in drie weken tijd de episoden die in aanmerking kwamen voor een plek in het paspoort.

3. Thalys: vliegen over het spoor

De Thalys zorgt sinds 1994 voor een snelle en luxe vorm van reizen tussen Parijs, Amsterdam, Keulen en Brussel. Bij de introductie ontwierp Jelle van der Toorn Vrijthoff zowel het in- als exterieur van de Thalys. Het ontwerp is geïnspireerd op een combinatie van vloeiende bewegingen, menselijke anatomie en de dynamiek en symboliek van de luchtvaart. Naast het herkenbare beeldmerk en de onderscheidende kleur brengt de identiteit de waarden van de Thalys over: snelheid, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid en comfort. Dit ongeacht cultuur of taal van de reiziger.

4. Protestantse Kerk: community building avant-la-lettre

Sinds 1 mei 2004 belijden hervormden, gereformeerden en lutheranen hun geloof in één vereniging: de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Eén kerk, één achterban, één gezicht. Total Identity gaf het verbindend vermogen vorm aan de hand van de bestaande symboliek: de cirkel, het kruis en de duif. Samen vormen zij de Heilige Drie-eenheid. Ook andere symbolen zoals het achtarmige kruis en het wielkruis zijn verwerkt in het logo. Hiermee verenigt het beeldmerk de traditionele geloofstekens en een moderne geloofsbeleving.

5.  LG: vormgeven voor een wereldwijde merkstrategie

Belangrijk voor de communicatie van een wereldwijd bekend merk zijn transparantie, universele symboliek en uniciteit. Zo moest het nieuwe corporate typeface van LG herkenbaar zijn en de merkwaarden uitdragen ongeacht regio of cultuur. Total Identity ontwikkelde voor LG de integrale font familie ‘LG Smart’ in vele variaties, geschikt voor alle on- en offline communicatie en documentatie vanuit de begrippen ‘onderscheidend, futuristisch en innovatief’.

Hier een impressie van het symposium ter viering van het 50-jarig bestaan van Total Design / Identity:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie