Diana Janssen (DDMA): 'Privacy compliance onderwerp voor de boardroom'

De brancheorganisatie is blij met de nieuwe privacywet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers hebben dinsdag overeenstemming bereikt over de nieuwe Europese privacywet. Donderdag is er nog een laatste bijeenkomst in Brussel, maar het is vrijwel zeker dat de wet wordt aangenomen. De wet wordt in januari dan formeel goedgekeurd en gaat in vanaf 2018. Directeur Diana Janssen van DDMA, brancheorganisatie voor data-driven marketing: ‘We zijn blij dat er een akkoord is over zo’n fundamenteel pakket regels.’

Op dit moment zijn er in de Europese Unie achtentwintig verschillende regelgevingen op het gebied van privacy. Het nieuwe akkoord zorgt voor één set privacyregels die voor alle leden gelden. Het betekent minder bureaucreatie en zorgt het voor een gelijk speelveld op de Europese markt. Dat is volgens Janssen erg belangrijk: ‘Onze inzet is altijd geweest: gelijke monniken, gelijke kappen. Hoe het in de praktijk zal werken is nog niet duidelijk, maar dat de regels nu gelden voor alle organisaties die gebruikmaken van gegevens van Europese burgers is voor een klein land als Nederland cruciaal. Onze bedrijven zijn zo beter in staat om te concurreren.’

Janssen benadrukt daarbij het belang van openheid door bedrijven over de manier waarop zij persoonlijke gegevens inzetten. ‘Consumenten moeten weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed op uit kunnen oefenen op dit proces. Het is ongelooflijk belangrijk dat dit duidelijk is.’

Privacy in boardroom
De DDMA-directeur vindt dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat privacy compliance een onderwerp wordt voor de boardroom. ‘Met een boete van maximaal vier procent van je wereldwijde omzet is privacy compliance een serieus bedrijfsrisico geworden. Dat is een goede ontwikkeling. De digitale economie is gebaseerd vertrouwen en respect voor privacy is daarbij van groot belang. Daar moet op het hoogste niveau in een organisatie over beslist worden.’

Twee jaar
Na de formele goedkeuring in januari hebben bedrijven vervolgens twee jaar en twintig dagen om zich voor te bereiden en de nieuwe regels te implementeren. DDMA wil haar leden daarbij helpen. Janssen: ‘We beginnen in 2016 met een uitgebreid voorlichtingstraject. Bovendien hebben wij nu al een privacy- en securitycheck die bedrijven helpt bij het opstellen en uitvoeren van hun privacy- en databeveiligingsbeleid.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie