Premium

'Die prachtige verhalen van de Bijenkorf, die moeten we vertellen'

Interview met Marjolijn Meynen, die overstapt van het Rijksmuseum naar de Bijenkorf

Opmerkelijke overstap. Marjolijn Meynen treedt medio augustus in dienst bij de Bijenkorf. Zij was de afgelopen 8 jaar werkzaam bij het Rijksmuseum als hoofd communicatie & marketing waar zij werkte aan een nieuwe brandingstrategie voor de heropening van het Rijksmuseum. 

Wat ga je doen bij Bijenkorf?

Meynen: ‘Ik volg Robert Bohemen op, die de cmo was van de Bijenkorf, en van daaruit verantwoordelijk was voor de marketing. Ik heb zelf aangegeven dat ik de functie liever als directeur communicatie en marketing invul. Dat geeft aan waar het accent volgens mij de komende jaren komt te liggen.’

Bij communicatie?

‘Robert heeft de strategie neergelegd en een geweldige basis neergelegd. Nu belanden we in de fase dat we de verhalen van de Bijenkorf voor het voetlicht moeten brengen. Dat is grotendeels communicatie inderdaad. Hoewel, ik heb zowel een marketing- als communicatieachtergrond, daar kan ik mee spelen.’

Krijg je een grotere afdeling bij de Bijenkorf?

‘Ja, maar niet veel. Het team is met zo’n 40 mensen iets groter dan bij het Rijksmuseum, waar er 25 mensen onder marketing en communicatie vielen. Maar verder zijn beide organisaties best vergelijkbaar, ook qua businessmodellen.’

Hoezo?

‘Beide heben een  een gebouw met een collectie van merken waar je in principe weinig over hebt te zeggen. Of het nu om Rembrandt en Vermeer gaat of Dior en La Dress. Aan dat oude businessmodel van het gebouw snoept nu online. Het is de kunst om de balans te vinden tussen beide. Je moet aan de ene kant de technologie omarmen en tegelijkertijd offline state of the art -service brengen. Dat geldt voor beide organisaties.’

En wat is het grote verschil voor jou?

&;De Bijenkorf is met 3000 mensen en 7 outlets allereerst groter, maar ook inhoudelijk zijn er verschillen. Het Rijksmuseum is toch een soort glazen huis dat extreem goed wordt gevolgd door de media. Dat maakt de functie daar zo uitdagend. De Bijenkorf heeft weer de grote snelheid van retail. Daar heb ik juist erg veel zin in.’

Waarom wilde je eigenlijk weg bij het Rijksmuseum?

‘Ik heb dit acht jaar gedaan en ben wel klaar. Ik heb de basis kunnen veranderen en we hebben na de heropening het succes kunnen vast houden. Nu is het tijd voor een nieuwe fase voor het Rijksmuseum, voor nieuwe energie en nieuwe mensen, die misschien weer zaken anders en beter doen.’

Heeft het vertrek van Wim Pijbes met je keuze te maken?

‘Niet helemaal, hoewel ik wel altijd heb gezegd: Ik blijf zolang Wim blijft.’

Vind je het niet jammer je netwerk uit musea vaarwel te zeggen?

‘Nou, misschien is het meer een tot ziens dan vaarwel. Maar goed, ik ben wel benaderd voor internationale museumfuncties, maar eigenlijk is er niets mooier of beter dan bij het Rijksmuseum. Dat is wel het nadeel als je daar hebt gewerkt; het vak marketing en communicatie is het leukste wat er is en ik heb het op een van de mooiste plekken kunnen doen. Veel alternatieven zijn er niet, maar de Bijenkorf is er een. Het is niet voor niets marketing company of the year geworden. Ik denk dat mijn kwaliteiten er op het goede moment kan inzetten. Ik ben goed in verbinden van mensen, en kan mijn creativiteit gebruiken om de prachtige verhalen van de Bijenkorf te vertellen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie