Digitale advertentiemarkt groeit in eerste half jaar met 7%

Terwijl de adblockers discussie de online media-industrie beheerst, groeien de digitale reclamebestedingen onverminderd door.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Over het eerste half jaar komen de digitale reclamebestedingen op 744 miljoen euro, een stijging met 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de vandaag gepresenteerde Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Van een negatief effect op de digitale reclamebestedingen als gevolg van de stijgende populariteit van adblockers is in de cijfers niets te merken. Terwijl de traditionele media (rtv en print) in de eerste helft van 2015 de reclamebestedingen zagen dalen, groeit de digitale advertentiemarkt onverminderd door.

video advertising
De grootste groei is te zien in video advertising en mobiel, met stijgingen van respectievelijk 26% en 54%. De groeiende consumptie van on demand-videocontent heeft volgens Nathalie La Verge van Deloitte een verschuiving tot gevolg van tv-budget naar online video advertising. Door het goedkoper worden van mobiele data-abonnementen zal de consumptie van video toenemen. 

Sociale media en mobiel
Ook het adverteren op sociale media platforms neemt een grote vlucht. Met name jongere doelgroepen consumeren steeds meer content via sociale media platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In de eerste helft van 2015 werd in totaal rond 58 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei met 38%  ten opzichte van de eerste helft van het jaar daarvoor.

Door technologische beperkingen en &;uitdagingen&; bij het meten van effectiviteit bleef adverteren lange tijd achter bij adverteren op desktops en laptops. Maar ook hier is te zien dat de adverteerder de consument inmiddels volgt. Het aandeel display advertising dat wordt uitgeleverd op desktop neemt af en 24% van display advertising wordt inmiddels uitgeleverd op mobiele devices.

Programmatic advertising
Met een groei van 47% ten opzichte van de eerste helft van 2014 maakt programmatic buying de hooggespannen voorspellingen over deze vorm van in- en verkopen waar. Waar in de voorgaande jaren vooral display formaten geautomatiseerd werden verhandeld, zijn er nu steeds meer andere formaten, zoals video en rich media, beschikbaar.

Classifieds, directories en listings
De categorie ‘Classifieds, directories en listings’ (o.a. rubrieksadvertenties en vergelijkingssites) deed het de eerste zes maanden prima met een groei van 11%. Een verklaring is de sterke groei in e-commerce in het eerste half jaar. Steeds meer consumenten kopen producten online en vergelijken deze producten via vergelijkingssites voordat ze tot aankoop overgaan.

Voor de Online Ad Spend study zijn in totaal veertig Nederlandse aanbieders op de online advertentiemarkt ondervraagd. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie