Marketing Technology

Disney maakt series voor Snapchat en regelt de advertentieinkomsten zelf

Claartje Vogel, redactie | 22 december 2016, 11:43

De eerste serie is een spin-off van The Bachelor

De tv-producenten van de The Walt Disney Company ontwikkelen programma’s speciaal voor Snapchat (moederbedrijf: Snap Inc). Dat maken de twee Amerikaanse bedrijven woensdag bekend. Snap sloot al eerder overeenkomsten met mediabedrijven, maar deze deal is anders.

Verantwoordelijkheid voor advertenties

Disney is namelijk volledig de baas over advertentieverkoop en -inkomsten. Snap Inc heeft ook overeenkomsten met Viacom, NBCUniversal en Timer Warner, maar binnen die samenwerkingen blijft Snap deels verantwoordelijk voor de advertenties.

Jongere doelgroep

Disney werkt samen met Snapchat om een jonge doelgroep te bereiken. Het bedrijf merkt namelijk dat tieners steeds minder tv kijken, maar wel actief zijn op Snapchat.

Disney werkte al eerder samen met Snap Inc. Ze produceerden samen The Oscars Live Story, waarbij Snapchatgebruikers de Oscars rechtstreeks konden volgen. Die ‘uitzending’ werd aangevuld met eigen content (‘Stories’) van gebruikers wereldwijd.

Eerste serie

De eerste Disney-serie op Snapchat wordt vanaf dinsdag 3 januari gepubliceerd. Het is geen tekenfilmserie, maar een spin-off van datingshow The Bachelor. In de Snapchat-serie ‘Watch Party: The Bachelor’ zie je hoe andere mensen (beroemdheden, voormalig deelnemers aan het programma) naar de laatste aflevering van The Bachelor kijken. Het Snapchat-programma wordt een dag na de tv-uitzending gepubliceerd.

Meekijken

Disney schrijft: ‘In de Snapchat-afleveringen zie je fragmenten van de laatste tv-uitzending. Eigenlijk kijk je als Snapchat-publiek samen met de hoofdrolspelers naar de laatste aflevering. Je ziet de hoofdrolspelers samen lachen, eten en reageren op de verhaallijnen uit het nieuwe seizoen van The Bachelor.’

Mogelijkheden voor adverteerders

John Frelinghuysen van Disney-ABC Television Group: ‘Met ”Watch Party: The Bachelor” kunnen we fans van het programma op een heel nieuwe manier bereiken. Daarnaast biedt het Snapchat-programma nieuwe kansen voor adverteerders.’

In totaal heeft de serie 10 afleveringen. Disney zegt de komende maanden meer nieuwe Snapchat-programma’s te publiceren. Daarnaast produceert het mediabedrijf diverse videoadvertenties voor het Snapchat.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Snapchat Disney Walt Disney

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs