Dit zijn de beste infographic-makers van 2016

Clever°Franke en Frédérik Ruys winnen BNO Infographics Jaarprijs

De twee winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016 maakten allebei een digitale infographic. Ontwerpbureau  brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. interactief in beeld.  won met zijn geanimeerde datavisualisatie "Blow Out ’t Haantje" voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO).

Geen prijs voor print

De Infographics Jaarprijs wordt uitgereikt door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Deelnemers konden inzenden voor twee categoriën: digitaal en print. In de categorie print is dit jaar geen winnaar, want de jury vond geen van de vijftien inzendingen goed genoeg om als inspirerend voorbeeld te dienen. 

Clever°Franke en Frédérik Ruys ontvangen ieder een geldbedrag van 1.500 euro. De jury noemt de twee inzendingen 'totaal verschillend, maar even sterk'. In het juryrapport staat: 'De projecten laten zien wat de meerwaarde van (data)visualisatie is: het in beeld brengen van datgene wat met het blote oog niet zichtbaar is, zodat de kijker tot waardevolle inzichten kan komen.'

Mobiliteit in Washington

De winnende interactieve datavisualisatie '' van Clever°Franke brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. in beeld. De visualisatie is enorm rijk aan informatie, maar heel eenvoudig en verleidelijk om te gebruiken.

Aardbevingen in Groningen

Frédérik Ruys won met zijn geanimeerde datavisualisatie 'Blow Out ’t Haantje' voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO). De animatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren ’t Haantje in 1965. Vervolgens wordt je als kijker meegenomen naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal. 'Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.'

 

De jury 

De inzendingen werden beoordeeld door een zeskoppige jury, bestaande uit: Karin Schwandt (infographicsmaker en BNO-bestuurslid), Maren Wiersma (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken), Arent Benthem (in60seconds), Robert Stiphout (freelance redacteur), Stephan Okhuijsen (data consultant en directeur Datagraver) en Max Gorbachevskiy (oprichter Infographer, Moskou).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie