Premium

Dit zijn de sinterklaascommercials van Albert Heijn

'Waar begint de spannendste avond van het jaar? Gewoon bij Albert Heijn.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn komt dit maar met maar liefst twee sinterklaascommercials. De eerste is een &;reguliere&; televisiecommercial, gemaakt door TBWA\NEBOKO. De tweede komt voort uit een samenwerking met het Rijksmuseum en is dan ook gemaakt door het reclamebureau van het Rijksmuseum, Skipintro. Deze laatste commercial zal alleen online te zien zijn, onder andere op de Facebookpagina van Albert Heijn.

In geen van de twee commercials is er een rol voor Zwarte Piet weggelegd. (In de eerste zelfs niet voor Sinterklaas.) Volgens een woordvoerster van Albert Heijn heeft de zwartepietendiscussie geen enkele rol in die beslissing gespeeld. &;Het is allemaal al maanden geleden uitgedacht. We wilden gewoon een leuke commercial maken. We hebben geen trek om de pietendiscussie opnieuw te voeren.&;

Dit is de commercial die TBWA\NEBOKO voor Albert Heijn maakte (credits helemaal onderaan):

Opvallend is dat de rol van de supermarktmanager (&;Harry Piekema&;) minimaal is in de commercial. Hij komt slechts enkele seconden in beeld aan het einde van de 50 seconden durende televisiecommercial. Dat zegt volgens de woordvoerster niets over eventuele plannen om de supermarktmanager uit de televisiereclames van Albert Heijn te schrijven. &;Zijn aandeel verschilt per commercial. Er wordt al jaren gespeculeerd over het eventuele verdwijnen van onze supermarktmanager, maar wij gaan niet in op dat soort geruchten.&;

Taai taai á la Jan Steen
Onderstaande commercial (bureau: Skipintro) vloeit voort uit het speciale Sinterklaas-Rijksmuseum-assortiment van Albert Heijn. is gebaseerd op het snoepgoed dat is terug te vinden op het schilderij “Het Sint-Nicolaasfeest” van Jan Steen. Het bestaat uit authentieke kruidnoten met steranijs, taai taai, speculaaspop, speculaas mix en een speculaasplank.

 

Credits &;AH kom er eens kijken&; (eerste commercial)
Opdrachtgever: Albert Heijn
Voor opdrachtgever: Werner van Vessem, Barbera Rahn, Karina Boom
Bureau: TBWA\NEBOKO
Art director: Martijn van Marle
Copywriter: Peter van Rij
RTV Producer: Jacqueline Castricum
Account: Esther Brouwer, Mariëlle Scholten, Marjolein van Aggelen, Florentine Koudenburg
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Ismael ten Heuvel
Producer: Leonie van Hoevell
D.O.P. / Cameraman: Martijn van Broekhuizen
Off line: MRTN
Off line editor: Martin Heijgelaar
On Line: The Ambassadors
On line editor: Ton Habraken
Geluidstudio: The Ambassadors
Geluidstechnicus: Sebastiaan Roestenburg
Muziek Titel: AH, kom er eens kijken
Componist: Massive Music

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie