Premium

Dit zijn de trends van drie jaar online bereiksonderzoek GfK DAM

Het online bereiksonderzoek GfK DAM (Digital Audience Measurement) bestaat 3 jaar en biedt inmiddels veel informatie over trends en ontwikkelingen in gebruik van sites en apps.

In drie jaar tijd is GfK DAM (voorheen DDMM) - het bereiksonderzoek digitale media - uitgegroeid van een meting van 2.572 sites in een PC-panel naar een multi-device panel (PC, Tablet en Smartphone) met een database van 4.082 sites en 1.065 apps.

Een aantal trends

Snapchat
Snapchat is stormachtig gegroeid onder 13-19 jarigen. In Q2 2014 gebruikte gemiddeld per maand 15% van de 13-19 jarigen Snapchat, in Q2 2015 was dit verdubbeld naar 30% en in Q2 2016 is dit gegroeid naar 40% per maand.

Snapchat heeft met een gemiddelde leeftijd bezoeker van 26 jaar het meest jeugdige profiel van de grote social media merken. Ter vergelijking: de Instagram bezoeker is gemiddeld 32 jaar oud, de WhatsApp gebruiker 37 jaar en de gemiddelde leeftijd van de Facebook bezoeker is 41 jaar.

Netflix
Ook heel interessant is de opkomst van Netflix en de gestage stijging van het bezoek aan de uitzending gemist sites & apps van NPO, RTL en SBS (zie grafiek 1). Het patroon van die laatste drie reflecteert het tv seizoen: relatief hoog in de wintermaanden en wat lager in de zomer, omdat dan veel programma’s een pauze hebben en er minder valt terug te kijken.
Netflix heeft geen last van een zomerdaling en groeit explosief in de zomermaanden. Je ziet ook daar dat het bereik en het aantal visits hoger is als er weer nieuwe content beschikbaar komt, zoals bijvoorbeeld seizoen 4 van House of Cards (Q1 2016) en het beschikbaar komen van de complete collectie van Star Wars, inclusief de meest recente film The Force Awakens (half augustus).
Sowieso was afgelopen zomer een bijzonder sterke periode van Netflix door de komst van top aanbod als Stranger Things (juli) en de release van het vierde seizoen van New Girl (augustus). Content blijft key.

Grafiek 1: Gemiddeld aantal Visits (x1000) per maand, Totaal 13+ jaar

YouTube
Ook bij YouTube zit nog groei. Bij de jongeren (13-19 jaar) heeft YouTube tegenwoordig een even hoog bereik als Facebook. Het bereik stijgt in twee jaar tijd van 76% (Q2 2014) naar 89% (Q2 2016). Het aantal dagen dat de jeugd actief is op YouTube is bijna verdubbeld: van gemiddeld 7 naar 12 dagen per maand.

Facebook
Het bereik van Facebook was in 2014 al heel hoog voor de leeftijdsgroep van 13-19 jaar. Het bereik is dan ook vooral gestegen in alle andere leeftijddoelgroepen, waarbij het bereik% in de doelgroep 50-64 jarigen met 85% nauwelijks onderdoet voor de jongeren. Zelfs van de 65plussers bezoekt een respectabele 58% eens per maand Facebook. Indrukwekkend hoe mainstream dit sociale netwerk is geworden in alle leeftijdlagen van de bevolking.

Tablet
Ook indrukwekkend is de opmars van de tablet. In GfK DAM worden alle sites en apps die op de markt zijn gemeten (ruim 5.000 worden op individuele basis gerapporteerd, de rest als categorie Overige Titels). Hierdoor krijg je een beeld van de totale omvang van de markt. We kunnen zien dat in alle doelgroepen het bereik van sites & apps op de tablet is gestegen.
Nog het meest frappant is de stijging bij de leeftijdsgroep 50 jaar en ouder: een maandbereik van 34% in 2014 stijgt naar maar liefst 58% in 2016 (maandgemiddelden tweede kwartaal). Ook maken mensen met een lage opleiding en met een lagere sociale klasse een inhaalslag.

Smartphone
Iets soortgelijks voltrekt zich op de smartphone, hoewel dit kleine schermpje nog steeds niet de favoriet is van de 50plusser.

Intensiteit in gebruik
GfK DAM geeft ook inzicht in de intensiteit van gebruik, uitgedrukt in aantal visits. Uit de grafiek hieronder met het aandeel bezoeken kunnen we opmaken dat de jeugd nauwelijks nog bezig is op de pc, maar vooral vanaf de smartphone surft. Hoe ouder men wordt, hoe minder graag men dit doet vanaf het kleine schermpje van de smartphone. Frappant dat de oudste leeftijdsklasse tegenwoordig het internet meer vanaf de tablet dan vanaf de pc bezoekt.

Grafiek 2: Aandeel bezoeken april 2016-juni 2016. Totaal 13+, alle titels

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie