Premium

‘Dit is zo’n reclame waarbij je het product snel vergeet’

Campagne Rapport: onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials

Haves Boondoggle maakte voor Metamucil, een middel tegen obstipatie. ‘Shit is soms makkelijker gezegd dan gedaan’, is de boodschap in de tv-commercial. Onderzoeksbureau MeMo² liet de video zien aan honderd Nederlanders en vroeg wat zij ervan vinden.

De meeste kijkers vinden de reclame opvallend (62%), onderscheidend (53%) en leuk (51%). ‘Deze is anders dan andere reclames, hier moet ik om lachen.’

Het taboe wordt op een grappige manier bespreekbaar, vindt iets meer dan de helft van de kijkers. De andere helft vindt dat Metamucil te ver gaat: ‘Moet er echt zo vaak shit gezegd worden?’

Verband

Verder missen mensen het verband tussen de commercial en het product. ‘De directe link tussen het product en de commercial mist’, zegt Max de Jong van MeMo². ‘Dit is zo’n reclame die iedereen kent, maar waarbij je het product snel vergeet.’

Over het onderzoek

De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de ). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie