Premium

Editor's pick: 4 internationale artikelen die je gelezen moet hebben

Zoekmachine voor user generated content, de opkomst van 'protective design', podcast met Airbnb en... de Netflix Smartwatch!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De naam is nog nauwelijks bekend in Nederland, maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen. Eind vorig jaar introduceerde het in Londen, toen nog als een marktplaats waar marketeers, digitale bureaus en publishers terecht kunnen voor licenties op het gebruik van user-generated content dat bij Lobster is aangemeld. Inmiddels zet de start-up de volgende stap met een zoekfunctie die gebruikers in staat stelt om te zoeken naar user generated beeld  op diverse sociale  platforms en daar gelijk licenties aan te vragen. Lobster richt zich in eerste instantie op Instagram en Flickr, terwijl er plannen zijn om uit te breiden naar Twitter, Vine, Facebook en Vimeo.

 

Sociale netwerken hebben een sterke neiging om steeds meer te bieden. Meer deelfuncties voor foto en video, meer third-party applicaties en meer datacapaciteit. Wired signaleert nu een tegenbeweging: sociale diensten die functionaliteit beperken om hiermee de gebruiker betere bescherming te bieden tegen misbruik. Concreet voorbeeld is Snapchat dat onlangs bekend maakte third-party applicaties te gaan weren. Het ephemeral netwerk belooft dat foto’s die zijn verzonden binnen enkele seconden verdwijnen, in de praktijk maken third party ontwikkelaars het echter toch mogelijk om toch foto’s te bewaren.

Ook andere partijen kiezen ervoor om gebruikers niet meer maar minder keuze te bieden, zoals het anonieme netwerk YikYak. In een uitvoerige analyse roept Wired op tot meer aandacht voor ‘Protective Design’; vormgeving die als doel heeft de integriteit van gebruikers te beschermen.  

 

Als het gaat over snel groeiende merken, dan komen weinig bedrijven ook maar in de buurt van Airbnb. Welke filosofie ligt er ten grondslag aan deze knettergekke groei? Airbnb’s ‘head of growth’ Jason Bosinoff is in gesprek met HubSpot cmo Mike Volpe in een boeiende aflevering van Hubspot’s The Growt Show podcast. Waarom je beter honderd mensen kunt hebben die werkelijk van je houden, dan duizend die je leuk vinden.
Klik voor het downloaden van de podcast in Itunes

 

De Apple Watch hield de gemoederen  de laatste weken flink bezig. Allemaal leuk en aardig, maar Netflix heeft een smartwach die het werkelijk in zioh heeft om de drager tijd en plaats te laten vergeten. ‘Experience total freedom with the all new Netflix Watch,’ zegt het bedrijf in de toelichting. En daarmee is werkelijk geen woord teveel gezegd, zoals onderstaande video laat zien.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie