Premium

Editor's pick: 5 internationale artikelen die je gelezen moet hebben

Onmogelijk om alle interessante artikelen te spotten en te lezen. Daarom maakt de redactie van Adformatie wekelijks een selectie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waar Apple de muziek business naar zich toegetrokken en Youtube de videowereld regeert, zijn ook andere digitale partijen naarstig op zoek naar manieren om entertainment aan hun diensten te verbinden. Meest opvallende bericht deze week: Snapchat opperhoofd Evan Spiegel heeft een oogje laten vallen op het platenlabel van megaster Taylor Swift. Dat meldt althans de New York Times, die wordt aangehaald in The Drum. Spiegel staat volgens de techsite niet alleen staan in zijn interesse voor platenlabel Big Machine, ook Apple zou in de running zijn.

Het label, dat gewaardeerd wordt op ruim 300 miljoen euro, zou een flinke dosis ‘star power’ toevoegen aan Snapchat, dat zijn grotendeels uit millennials bestaande gebruikers zou kunnen trakteren op exclusieve Taylor Swift nummers en content. Omgekeerd zou het label zijn sterren kunnen promoten via de Snapchat Discovery functie, die Snappers een dagelijkse portie updates geeft  uit het aanbod van grote mediaspelers als Daily Mail, Vice en CNN.

Nog niet eens officieel gelanceerd, en nu al bijna zeshonderd miljoen dollar waard. Het gaat om , een afgeschermde shoppingclub die belooft de laagste prijzen te bieden voor miljoenen producten. Daarmee heeft de startup de interesse van investeerders gewekt. Onder andere Google Ventures en Goldman Sachs Group hebben geïnvesteerd.

Grote man achter Jet.com is Marc Lore, die eerder Diapers.com had opgericht en het bedrijf daar achter (Quidsi) in 2010 voor 550 miljoen dollar aan Amazon verkocht. Nu hoopt Lore met Jet.com de concurrentie te kunnen aangaan met Amazon en andere grote ecommerce-spelers. Het businessplan bestaat eruit dat gebruikers zich voor jaarlijks 50 dollar kunnen inschrijven om toegang te krijgen tot een eBay-achtig systeem, zoals the Wall Street Journal het omschrijft.

De site koppelt kopers aan verkopers die dichtbij de consument zijn gesitueerd, zodat de verzendkosten laag blijven. Met het opgehaalde geld zal Jet.com vol inzetten op marketing: naar verwachting gaat er een half miljard dollar worden uitgegeven aan reclame-uitingen van de webwinkel die in de lente wil lanceren.

Dat de effectiviteit van de meeste banners niet overhoudt, is algemeen  bekend. Maar wat als er een banner bestaat waar je je ogen niet vanaf kunt houden? Die de blik vangt, bijna hypnotisch is en je duim weerhoudt om verder te scrollen in je Facebook feed?

Welnu, zo’n banner bestaat en maakt nu opgang in de digitale wereld als de cinemagraph, zo meldt Adweek. Facebook en z’n mobiele fotonetwerk Instagram, proberen in Engeland adverteerders te overtuigen van de mogelijkheden en zijn begonnen met de stille introductie van het half-video, half fotografie bannerformaat.

Het door Kevin Burg en Jamie Beck ontwikkelde bannerformat is een soort GIF, een foto waarin slechts een deel van het beeld subtiel beweegt. Cinemagraphs bestaan al een enkele jaren, het format is al gebruikt voor Armani advertenties op Tumblr (zie boven). En nu geeft Facebook er een duw tegenaan, niet in de laatste plaats vanwege de autoplay van het sociale netwerk. Kijk zelf en oordeel.

 

Dat Uber de taxiwereld op z’n kop zet, is blijkbaar nog niet genoeg. Deze week maakte het bedrijf bekend in te stappen in de thuisbezorging van maaltijden met de lancering van UberEATS in Barcelona. “Uber is altijd op zoek naar manieren om technologie in te zetten om mensen op een zo snel en efficiënt mogelijke manier te verbinden met hun wereld,’ schrijft het bedrijf in een blogpost waarin de dienst wordt aangekondigd.

UberEATS werkt samen met de lokale foodgids Plateselector. Gebruikers kunnen hun Uber app openen en kiezen uit menu’s van een handvol lokale restaurants die bezorgen binnen tien minuten. De keuze voor lancering in Barcelona lijkt willekeurig, maar is dat niet omdat in de stad de komende twee weken onderdak geeft aan het Mobile World Congres

Youtube heeft een abonnementsdienst aangekondigd die wel eens bij velen zou kunnen aanslaan: advertentievrij kijken voor een vast bedrag per maand. De streaming videodienst probeerde het al eerder met betaalkanalen, vergelijkbaar met de betaalkanalen op kabel tv. Maar dit werkte niet omdat weinig grote Youtube kanalen aansloten bij het programma.

Youtube’s hoofd content Robert Kynd heeft tegenover Engadget.com gezegd nu bezig te zijn met het finetunen van een model dat vergelijkbaar is met het Youtube Music Key abonnement dat een paar maanden gelden werd gelanceerd. Music key is een soort Spotify Premium; het stelt gebruikers in staat muziek af te spelen zonder onderbreking advertenties. Dit is een van de meest gevraagde functies van gebruikers die wel hun favoriete kanalen willen ondersteunen, maar geen trek hebben in telkens dezelfde 30-seconde advertenties.

De prijs voor advertentievrij kijken zal wel aantrekkelijk moeten zijn voor de consument,  stelt Engadget, vanwege diensten als AdBlock die reclame gratis verwijderen. Youtube zou ervoor kunnen kiezen om alle gebruikers van adblokkers te weren, maar dit zou wel eens meer schade kunnen opleveren dan gewenst gezien het feit dat circa 35% van de Youtube gebruikers AdBlock heeft geïnstalleerd.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie