Emotionele film laat zien hoe ouderenzorg beter kan

Smarthouse maakt branded content voor Stichting Sint Jacob

Zorginstelling Stichting Sint Jacob benadert zorg ‘anders’ en laat dat zien in de korte film ‘Jacob’. De video is geen traditionele reclame, maar een korte speelfilm van 12 minuten. De film is bedoeld voor medewerkers, mantelzorgers en familieleden van ouderen met dementie.

In de video zie je dat het voor hoofdrolspeler Jacob niet meer veilig is om thuis te wonen, omdat hij steeds dementer wordt. Zijn kinderen brengen hem naar een woonzorgcentrum van Stichting Sint Jacob, dat gaandeweg verandert in zijn nieuwe ‘thuis’.

De film Jacob maakt onderdeel van de langer lopende campagne ‘Hart voor Zorg’ waarmee Sint Jacob nadrukkelijk wil communiceren dat zij ouderen ‘veel meer de ruimte willen geven om zichzelf te blijven’.

 

Normen en waarden

Het creatieve duo Seema Sharma en Melissa Lissone bedacht het concept. Zij wilden een film maken waarin de normen en waarden van Stichting Sint Jacob naar voren komen, zonder dat het een voorlichtingsvideo of verkoopverhaal zou worden. In de film zien je de onrust en verwarring bij een verhuizing naar een verzorgingstehuis, maar ook wat de stichting doet om dit dragelijker te maken.

Dramatische vertelling

Regisseur Daniël Nogueira, wiens beide oma’s de ziekte van Alzheimer hadden: ‘Stichting Sint Jacob wilde een dramatische vertelling waarin hun speciale zorg subtiel door het verhaal verweven zou zijn. De vrijheid om de film vanuit het perspectief van het personage Jacob te kunnen maken, maakt het – in positieve zin – zo heftig. Omdat je zijn angst ervaart.’

Gedurfd

Daniëlle Guirguis, producent en oprichter van Smarthouse: ‘Ik hoop dat mensen zich na het zien van Jacob afvragen wat zij met hun ouders zouden doen als die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. En dat ze begrijpen dat het hoe dan ook verdrietig is als zo’n laatste stap in een leven gezet moet worden. Dat Stichting Sint Jacob heeft gekozen voor het medium film om zo hun verhaal te vertellen is gedurfd en daarmee impactvol.’

Credits

Onder leiding van Michèle Hartevelt
Naar een idee van Seema Sharma
Concept & Creatie Seema Sharma & Melissa Lissone
Muziek & geluid: Nando Eweg 

CAST
Jacob - Jaap Maarleveld
Robert - Harpert Michielsen
Lisa - Bente Jonker
Bart - Abel Nienhuis
Daisy - Tanya Witkamp
Dokter - Carlo van Munster
Kleindochter - Eline Princen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie