Merk & Strategie

Feel good merkcampagne helpt Koopmans aan de titel Merk van het Jaar 2016

Roderick Mirande, redactie | 14 oktober 2016, 9:33

Bolletje, de winnaar van vorig jaar, eindigde op de tweede plaats.

Koopmans, een merk uit de stal van FMCG&;er Dr. Oetker, is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een consumentenonderzoek (bureau: GfK), passeerde Koopmans zijn tegenstrevers op de factoren kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede plaats eindigde Bolletje, de winnaar van vorig jaar. Het merk Nutrilon werd derde. Voorafgaand aan de bekendmaking van de grote winnaar werden awards aan winnaars in zeven productcategorieën uitgereikt (zie lijst onderaan dit bericht).

Koopmans/Dr. Oetker zegt bij monde van Geert-Jan Vorstenbosch (rechts op de foto*),  &;zeer positief verrast&; te zijn over het winnen van de award. &;Bovenal omdat het echt een waardering is van de consument.&; Koopmans zette de afgelopen periode een aantal innovaties neer en lanceerde een nieuwe &;feel good&; merkcampagne (bureau: ), zie hieronder.

Bijzonder
De zogeheten &;Bijzondere Prestatie award&; kwam in handen van Mona, omdat het het merk is met de sterkste online merkbeleving. GfK concludeerde uit de onderzoeksresultaten dat Mona het hoogst scoorde op het creëren van positieve en betekenisvolle online ervaringen bij de shopper. Milka bezette de tweede plaats in deze categorie, Nivea werd derde.

 

Winnaars per productcategorie
Alcoholische dranken: Grolsch
Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Pickwick
Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje
Kruidenierswaren overig: Koopmans
Zuivel, geelvetten en sojaproducten: Mona
Vers, salades, diepvries en verpakte groenten:  Johma
Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers

 

FNLI over Merk van het Jaar
&;De prijzen werden uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in DeFabrique te Utrecht. De FNLI reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, wordt ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015 meegenomen in de eindscores. De titel Merk van het Jaar is daarmee een beloning voor zowel de korte als de lange termijn-prestaties.&;

*Foto: FNLI-voorzitter Bas van den Berg (midden) reikt de FNLI Merk van het Jaar 2016 award uit aan Casper Karenbeld (links) en Geertjan Vorstenbosch (rechts) van Dr. Oetker (Koopmans). Credits: Bart van Vliet

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Helmer Molenaar

(16 oktober 2016, 1:00)
"Feel good merkcampagne helpt Koopmans aan de titel Merk van het Jaar 2016"

Waaruit blijkt dat deze campagne hieraan heeft bijgedragen? Is dat gevraagd/gemeten in GFK rapport? Just curious...
Avatar

instagram likes

(16 februari 2017, 10:03)
Instagram is so useful media where you can post your favorite photos and videos. http://www.buyinstfollowers.com

Gerelateerde items Koopmans Merk Van Het Jaar Fnli

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs