Premium

Frank Volmer (TMG): ‘We hebben straks de nummer 1 en 2 kranten van Nederland’

Spits verdwijnt in print, Metro wordt in oplage het grootste dagblad van Nederland. Directeur-uitgever TMG landelijke media, Frank Volmer over de kansen van de nieuwe Metro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eigenlijk hing het al een tijdje in de lucht dat Spits. Toen TMG in 2012 Metro kocht, werd daar al voorzichtig op gezinspeeld. Frank Volmer maakte het begin en het einde van ‘de print-Spits’ geheel mee. ‘Ik ben zelf nog verantwoordelijk geweest voor de lancering van Spits in 1998. Het jaar erop werden zowel Spits als Metro geïntroduceerd in Nederland op 21 juni 1999.’

Het Telegraaf-concern wilde eigenlijk de Nederlandse licentie van Metro hebben, maar dat ging destijds niet door. Volmer herinnert zich een heel kort bezoekje aan Zweden. ‘We waren daar om een samenwerking te bewerkstelligen. We wilden niet twee concurrerende gratis dagbladen. Maar de Zweden voelden niets voor samenwerking. Dus hebben wij Spits vervolgens gelanceerd.’

Volmer spreekt van een ‘ratrace’ bij de start. ‘Beide kranten hebben mooie periodes gekend en waren allebei enorm succesvol, zeker in de beginjaren en bij hoogconjunctuur. Daarna kwam er meer concurrentie en werd de adverteerdersmarkt lastiger.’

Volgens de Telegraaf-directeur was het de laatste tijd vechten voor Spits. ‘In die concurrentiestrijd zit je dan in een verkeerde modus, waarbij je zo efficiënt mogelijk te werk moest om geld te verdienen. Dan kun je beter één grote titel hebben om de lezer zo goed mogelijk te bedienen.’

Advertentiemarkt
Spits op laten gaan in Metro biedt volgens Volmer veel voordelen. Twee jaar geleden werd Metro binnengehaald en bood dat al mogelijkheden voor advertentieverkoop en kon de druk van beide kranten gecombineerd worden. Nu kunnen er minder kranten worden gedrukt, terwijl je dezelfde hoeveelheid mensen bereikt. ‘Maar wij hopen uiteraard het bereik verder te vergroten door straks een rijkere Metro te bieden.’
Volgens de NOM Print Monitor 2013-I/2013-II was het absoluut bereik van Metro 1.296.000 en dat van Spits 1.182.000. De twee samen kwamen uit op 1.843.000. ‘We kunnen nu werken aan een uitgekiende distributiestrategie en dat ook verzilveren op de advertentiemarkt. Daarnaast willen we Metro ook crossmedialer maken. Zo kunnen we adverteerders een mooi totaalpakket bieden.’

Adverteerders kozen nu vaak voor Metro én Spits. Loop je daar nu geen advertentieomzet mee mis? ‘In beginsel misschien wel, maar één krant maken scheelt ook in de kosten. Dit is het meest kansrijke model voor iedereen. Zo kunnen we ook een reële prijs creëren die past bij de oplage en op die manier voldoende overhouden.’

Web first
De site Spitsnieuws.nl blijft bestaan en had volgens Volmer net als de site Metronieuws.nl meer dan 900.000 unieke bezoeken op de desktop en zelfs boven de 1,1 miljoen op mobiel. ‘We kunnen de site dus makkelijk overeind houden. Spitsnieuws heeft een wat jonger publiek dan Metronieuws en biedt meer entertainment. Bij Metro gaan we web first werken: het begint bij digitaal en de verdieping komt in print.’

Metro en Spits werkten al met één redactieteam sinds TMG Metro in 2012 acquireerde. Daar zal daarom niet veel veranderen. Wel wordt ruimte geboden voor crowdfunded journalistiek en user generated content. ‘Als voorbeeld: Metro werkt nu bijvoorbeeld al samen met Scoopshot, waarop mensen hun foto’s kunnen plaatsen. Bruikbare beelden publiceert Metro voor 5 euro per foto.’

Volmer zegt verder dat er ook een ‘dedicated team’ gezet gaat worden op native advertising en branded content. ‘Wij zien daar veel mogelijkheden die perfect bij Metro passen.’

Oplages
Met een oplage van 510.000 exemplaren wordt Metro straks in bereik mogelijk groter dan (de betaalde) De Telegraaf en is die krant de nummer twee. ‘Spannend’, noemt hij dat. ‘Maar lezers bepalen uiteindelijk welke krant ze liever lezen.’ Lachend: ‘En ik zal dan tegen De Telegraaf-mensen zeggen dat ze harder moeten werken. Het is best goed om op die manier interne competitie te krijgen. Overigens zijn Metro en De Telegraaf twee totaal verschillende kranten. Ze hebben weinig overlap. Ik vind het wel ontzettend leuk dat we straks de nummer 1 en 2 krant van Nederland hebben.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie