Premium

Frontale aanval van Wakker Dier op McDonald's: 'Plofkipjes, spaar ze allemaal!'

Wakker Dier: 'De wrange kant van de ogenschijnlijk luchtige boodschap is dat de kipnuggets in de vrolijke Happy Meal doos zijn gemaakt met plofkip.'

Wakker Dier start vandaag een campagne tegen de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s. Wakker Dier zegt in een verklaring: &;Met de tv-reclame "Plofkipjes, spaar ze allemaal!" haken wij op ogenschijnlijk luchtige wijze aan bij de speeltjes die McDonald’s in het Happy Meal stopt om haar jongste klanten het familierestaurant in te trekken. Maar de wrange kant van de boodschap is dat de kipnuggets in de vrolijke Happy Meal doos zijn gemaakt met plofkip. Met de commercial over kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren wijst Wakker Dier de ouders van jonge kinderen op het dierenleed achter de kipnuggets.&; Wakker Dier zegt voor deze actie per mail contact te hebben gehad met McDonald&;s.

Dit is de commercial:

;s | Wakker Dier

Mooie woorden
Wakker Dier vindt dat McDonald&;s veel mooie woorden op de website gebruikt over verduurzaming. De NGO: &;Ondanks het nieuwe groene logo zijn alle kipproducten van McDonald’s nog gemaakt met plofkip.&; Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website, hoewel de fastfoodketen de voorkeur zegt te geven aan de aanduiding &;reguliere kip&; (zie hieronder). Wakker Dier: &;McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.&;

Speeltjes, ballenbakken en kinderfeestjes
Wakker Dier zegt zich in de nieuwe campagne vooral op ouders van jonge kinderen te richten omdat McDonald’s zich ook nadrukkelijk als familierestaurant profileert. Wakker Dier: &;Haar communicatie richt zich bewust op gezinnen met kinderen. Zij biedt niet alleen het Happy Meal met speeltjes aan, maar ook ballenbakken, ballonnen, kinderfeestjes, Ronald McDonald&;s-shows en een website voor kinderen. Ook in commercials presenteert McDonald’s zich graag als een familierestaurant, zoals in deze tv-spot van afgelopen zomer.&;

Reactie McDonald&;s
Vanmiddag kwam McDonald’s met een statement naar aanleiding van de campagne van Wakker Dier. Die komt grotendeels overeen met de verklaring die Debbie de Wagenaar, toenmalig woordvoerster gaf in het programma Radar, naar aanleiding van de &;winst&; van de Liegebeest Award 2013 (zie video hieronder). Het volledige statement staat daaronder. 

;s maakt de meest misleidende reclame

Statement McDonald&;s
McDonald&;s is op de hoogte van de campagne waarin Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over onze kip. Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat.
Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen.  Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren.  Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan.
McDonald’s hanteert hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.
Bij het nemen van stappen in de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. We kijken continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. Zo voeren we op dit moment een pilot uit met een leverancier en het Wageningen University & Research centre, waarbij we streven naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden. 

Geschiedenis Wakker Dier/McDonald&;s
Het is niet de eerste keer dat Wakker Dier actie voert tegen McDonald&;s. Door de jaren heen is de NGO een aantal keer in gesprek geweest met McDonald&;s.

Een greep uit eerdere acties:

  • De ‘Piss & Run’ in 2012. Wakker Dier riep consumenten op om te gaan bij McDonald’s over de plofkip. Na het plassen konden ze een briefje achterlaten.
  • In 2013 werd McDonald&;s uitgeroepen toe Winnaar van de Liegebeest award, volgens Wakker Dier &;om hun misleidende websiteteksten over plofkip en tenenkrommende tv-spot&;. Wakker Dier zat hiermee.
  • Wakker won in 2014 een RCC-zaak gewonnen over misleidende teksten op de website waarin McDonald&;s ten onrechte plofkip te gebruiken.

Lees een uitgebreide analyse van David Snellenberg en Wiemer Snijders op de gevolgen van de campagne voor McDonalds.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie