Goed kwartaal Sanoma Nederland door kostenbeheersing

Samoma zag de omzet dalen, maar had in Nederland een goed eerste kwartaal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sanoma presenteerde vanochtend de cijfers van het eerste kwartaal. De Nederlandse tak deed het volgens topman Harri-Pekka Kaukonen goed, maar dat kwam vooral door kostenbeheersing en lagere uitgaven aan tv-programma&;s. &;Het consumentenvertrouwen in Nederland stijgt en dat is al een beetje te zien aan de advertentiemarkt. Anderzijds is er in Finalnd een dalende advertentiemarkt en zijn de consumentenbestedingen aan de voorzichtige kant, zonder enig zicht op verbetering op korte termijn.&

Concreet heeft Sanoma in Nederland de eerste drie maanden van dit jaar 4,1 procent minder omzet behaald. Volgens het concern wordt die terugloop vooral veroorzaakt door lagere inkomsten uit advertenties. In de tijdschriftentak daalde de omzet met meer dan tien procent. Online advertenties leverden wel zeven procent meer op dan een jaar geleden. Van de 2251 fulltime banen in Nederland waren er als gevolg van saneringen aan het einde van maart nog 2118 over. 

De topman spreekt verder van goede groei in online en mobile sales. De omzet uit nieuwemedia-activiteiten steeg bijna 9 procent. &;Samen met de kostenreducties zorgen die ervoor dat we ons kunnen wapenen tegen de moeilijke markt. De resultaten van Sanoma Learning is minder positief dan vorig jaar, ondanks voorverkoop in Nederland.&; De winstgevendheid daalde als gevolg van investeringen in pay-tv.

Dalende omzet
Sanoma zag de omzet in het eerste kwartaal dalen tot 438 miljoen euro, vergeleken met 470 miljoen in de eerste drie maanden van 2013. Tegenover de omzetdaling van 6,3 procent stond een positief bedrijfsresultaat van 166 miljoen euro, maar dit was voornamelijk te danken aan de verkoop van activiteiten en herstructurering van het concern. In 2013 was het bedrijfsresultaat nog -37 miljoen. 

Vooruitzicht
Sanoma verwacht dat de netto-omzet en winst minder zullen zijn dan in 2013. Dat op basis van de aanhoudende druk op sales, de dalende printmarkt en de zwakke economie in de belangrijkste markten. Daarnaast zijn er investeringen in de digitale transformatie van het bedrijf. Pas in 2016 wordt organische groei van de omzet verwacht.

Verkoop Sanoma België
Sanoma kondigde vorig jaar oktober aan dat het zich voortaan richt op Consumer Media and Learning. Daarbij zijn Media Netherlands, Media Finland en Learning de strategische business units. De bladentakken in Rusland en België worden verkocht. Gisteren meldde dat De Persgroep kijkt naar een mogelijke acquisitie van Sanoma België. Ceo Christian Van Thillo: &;We zullen ons de vraag moeten stellen of en hoe het bladenportfolio past bij wat we vandaag doen. Ik wil dit samen met mijn collega’s onderzoeken.&;

In Nederland staan 32 bladen te koop. Vorige week was de deadline voor de bieders,

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie