Google straft zichzelf voor Chrome campagne

Google heeft het eigen Chrome verbannen uit zijn eigen zoekresultaten. Aanleiding zijn beschuldigingen over betalingen aan bloggers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sponsoring is niet ongebruikelijk op websites maar het druist in tegen Googles beleid. Tegen Searchengineland.com, de website die de gesponsorde berichten , zegt het internetbedrijf dat het transparant wil zijn, ook in marketingcampagnes. “We willen geen bloggers sponsoren om onze producten te promoten en hebben ook geen opdracht gegeven voor deze campagne.”

In totaal werden 400 bloggers betaald voor een positief verhaal over de Google dienstverlening. Het reclamebureau Essence Digital dat Google inhuurde, neemt alle verantwoordelijkheid voor de actie op zich. Toch meent Google een daad te moeten stellen. Links naar Googles eigen browser Chrome zijn gedurende 60 dagen slechts met grote moeite in de normale zoekresultaten te vinden. Overigens maakt Google wel reclame voor Chrome in de sponsored links rond de zoekresultaten, dus het effect van de boetedoening valt te bezien.

In sommige blogs zaten ook links naar de sites van Google. Betaling van bloggers voor het maken van reclame en het doorlinken naar eigen producten is tegen de regels. Google verlaagt de 'ranking' van sites die het betrapt op het manipuleren van zijn algoritmes door hun populariteit met dit soort praktijken kunstmatig te verhogen.

De betalingen aan de bloggers zouden zijn gedaan door Unruly Media dat door Essence Digital als onderaannemer werd ingehuurd.Het nieuws zal met opgetrokken ogen zijn ontvangen bij Van den Ende Deitmers. Dat maakte bekend voor $25 miljoen een minderheidsaandeel te hebben genomen in Unruly.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie