Premium

Google verwijdert 1,7 miljard ’slechte ads'

Verdubbeling van het aantal verwijderde advertenties ten opzichte van 2015.

Google heeft de handen vol aan het schoon houden van het internet, zo blijkt uit de vijfde editie van het Bad Ads Report. In deze publicatie geeft Google tekst en uitleg over hoe het de grote pijnpunten in de markt aanpakt inzake misleidende informatie, bescherming tegen fraude en betere gebruikerservaringen om zo tot betere online advertenties te komen.

Het aantal slechte ads dat Google verwijderde, verdubbelde van 780 miljoen in 2015 naar 1,7 miljard in 2016. In naar aanleiding van het rapport, schrijft ‘directeur Sustainable Ads’ Scott Spencer: ‘Als je een seconde zou besteden aan het bekijken van iedere verwijderde ad, zou je ruim vijftig jaar nodig hebben. Gelukkig hebben we systemen die sneller werken.’

Niet-goedgekeurde medicijnen

Een sterke groei deed zich voor in het aantal verwijderde uitingen die illegale producten en diensten aanprijzen, zoals gokken  en niet-goedgekeurde medicijnen. Zo werden 68 miljoen ads verwijderd voor niet-goedgekeurde medicijnen (was 12,5 miljoen), terwijl 17 miljoen ads uit de lucht werden gehaald omdat het uitingen betrof voor online gokken (waar dit niet is toegestaan).

Voor een deel schrijft Spencer de toename toe aan Google’s aanscherping van de richtlijnen tegen misleidende aanbiedingen.;In juli heeft Google een nieuwe richtlijn uitgebracht tegen advertenties die onverantwoorde leningen aanprijzen. In de zes maanden sinds het lanceren hiervan, hebben we meer dan 5 miljoen van dit soort advertenties verwijderd’.

Malware

Daarnaast is ook de technologie voor het opsporen en verwijderen van slechte ads verbeterd. Dit resulteerde in een sterke toename van het aantal verwijderde ‘trick to click’ ads. Deze doen zich vaak voor als systeemwaarschuwing die de gebruiker verleidt om erop te klikken, waarna hij vaak schadelijke software of malware zal downloaden. In 2016 heeft Google 112 miljoen ‘trick to click’ ads opgespoord, een verzesvoudiging ten opzichte van 2015.

Sterk groeiend is ook het aantal tabloid cloakers. Om detectie te voorkomen, proberen de verspreiders van slechte ads de identiteit van uitingen te verhullen. Dit gebeurt veelal door deze te presenteren als nieuwsbericht, bijvoorbeeld over verkiezingen of bekende personalities. Wie erop klikt, komt echter niet bij het nieuwsverhaal, maar op een website voor afslankproducten.

Bestrijding

De van Google is om de accounts van degenen die van dit soort praktijken gebruik maken te sluiten. Bestrijding is echter lastig, schrijft Spencer: ‘Een paar scammers kunnen heel veel slechte ads uitbrengen. Zo hebben we in een week de accounts verwijderd van 22 cloakers die verantwoordelijk waren voor ads die door 20 miljoen mensen waren gezien.’

Niet alleen advertenties kunnen een slechte gebruikerservaring leveren, ook de uitgevers en website-eigenaren spelen hier een rol. Zo verbiedt Google het vertonen van banner voor het kopen van illegale producten, zoals valse diploma&;s. Site-eigenaren die dit soort uitignen vertonen, lopen het risico op uitsluiting uit het Google AdSense netwerk.

Nepnieuws

In november zijn de regels aangescherpt. Google treedt nu ook op tegen de website eigenaren die zich voordoen als iemand anders of gebruikers misleiden met content, zoals nepnieuws. Spencer: &;In november en december hebben we 550 websites onderzocht, tegen 340 van hen is actie ondernomen en bijna 200 uitgevers zijn definitief uit ons netwerk geschopt.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie