Groei in luisteren naar digitale radio stagneert

Ondanks meer connected devices en nieuwe toepassingen van audio blijft analoge radio onverminderd populair.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het digitale luistergedrag is in 2014 niet veel veranderd, zo blijkt uit het GfK onderzoek Trends in Digitale Media. Ondanks de beschikbaarheid van meer connected devices en nieuwe toepassingen van audio, is analoge radio onverminderd populair. Het profiel van de digitale radioluisteraar is &;jong, hoger opgeleid, een sociaal mediadier en een lichte tv-kijker&;.

Luisteren naar digitale radio gebeurt vooral via de desktop/laptop, smartphone en settop box. Een op de vijf Nederlanders luistert wel eens naar digitale radio via deze apparaten. Het aandeel van de tablet stabiliseert op 10%, terwijl het aandeel van streaming audiospelers nog duidelijk vertoont (13%).

De luistertijd op desktop/laptop is zo&;n anderhalf uur per week, ongeveer even veel als settop box (53 minuten) en streaming audiospelers (45 minuten) samen. In vergelijking daarmee hebben mobiele apparaten een kortere luistertijd, smartphone 23 en tablet 11 minuten per week. Luisteraars kiezen vooral voor radiobeluistering via de eigen sites en apps van de radiostations.

In de auto blijft de autoradio veruit het meest populair; 80% van de mensen luistert via de radio. Gebruik van smartphone en mp3 spelers in de auto blijft beperkt en stabiel.

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het GfK consumentenpanel bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor de Nederlandse internet gebruikers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie