Premium

Hack the planet wil met creatieve techniek ‘een kras op de planeet zetten’

Ontwerpers en techneuten hacken voor een betere wereld

Ze stoppen stropers met drones, bouwen zelfrijdende auto’s voor het Rode Kruis en maken verkiezingsprogramma’s leuk en makkelijk om te begrijpen. Deze groep wereldverbeteraars heet Hack the planet.

Speeltuin

‘We lossen problemen op in hackathon-sfeer’, vertelt initiatiefnemer Tim van Deursen. Hij begon het project zo’n anderhalf jaar geleden en al snel sloten Floris van der Breggen en Anton Vanhoucke van ontwerpbureau Fabrique aan. Van Deursen werkt nu bijna 9 jaar bij Q42 als projectmanager en software-ingenieur. Het kantoor in Den Haag ziet eruit als een grote speeltuin voor nerds: de vrolijk gekleurde ruimte staat vol met de laatste technische snufjes. 3D-printers, VR-brillen en zojuist wordt de Switch uitgepakt, de nieuwste gameconsole van Nintendo.

Hackathons

Bij het bedrijf werken bijna 70 technici die iedere november twee dagen lang opsluiten in het kantoor voor een ‘hackathon’. Dit doen ze samen met mensen van Fabrique, het ontwerpbureau waarmee ze vaker samenwerken voor merken. Van Deursen: ‘In 48 uur kunnen we fantastische dingen maken: van lego-sorteermachines tot connected wc-lampen of slimme motoren. Ik wilde daar wat meer betekenis aan geven, dus ik dacht: waarom gaan we niet aan de slag voor een betere wereld?’

Hieronder: zo ziet zo'n hackathon eruit

Greenpeace

Hij stuurde een mail naar Greenpeace en vroeg of de organisatie met hem mee wilde denken. Greenpeace reageerde enthousiast. ‘Toen we samen aan tafel zaten, kwamen we erachter dat zij veel problemen hebben waar wij de antwoorden op hebben’, vertelt hij. ‘Er zit een groot gat tussen wat zij denken dat kan, en wat er daadwerkelijk mogelijk is.’

‘Het is ook ingewikkeld om alle ontwikkelingen bij te houden, en daar wil je ook niet per se mee bezig zijn als je kerntaak mensen of dieren beschermen is. Daar kunnen wij bij helpen.’

In de eerste hackathon bouwden ze een slimme drone voor de milieuorganisatie. ‘Hun oude drone kostte tienduizenden euro’s en was lastig om zelfstandig te besturen’, vertelt Van Deursen. ‘De nieuwe drone is klein, goedkoop en kan met sensoren allerlei zaken meten: van gps- tot rooksignalen.’

Hieronder: het team van Hack the planet reisde in september naar Indonesië om de drone te brengen.

Dit was het begin van Hack the planet, een zogenaamde ‘venture’ van Q42. Van Deursen: ‘Ventures zijn bij ons initiatieven, projecten of producten waarmee we de ambitie hebben om ze op eigen benen te laten staan.’

Heel ngo-Nederland

Hack the planet is dus niet alleen een project voor liefdadigheid. ‘Al zitten we inmiddels wel bij heel ngo-Nederland aan tafel’, zegt Van Deursen. ‘Het doel van Hack the planet is wat wij noemen ‘een kras op de planeet zetten’. Het is natuurlijk leuk als je kunt zeggen dat je een gave app voor een merk hebt gemaakt, maar het is helemaal top als je mensen, dieren of het klimaat hebt gered met jouw kennis of kunde.’

Hackathonsfeer

Zijn twee mede-oprichters zijn het daar helemaal mee eens. Samen met de rest van het bedrijf lost het team problemen op 'in hackathonsfeer'. ‘We verzinnen in korte tijd oplossingen voor kleine, impactvolle projecten. Met hardware, software en creatieve ontwerpers. Dat kunnen we doen, omdat we de middelen en mensen kunnen gebruiken van Q42. We zijn niet in de eerste plaats afhankelijk van geld. We kunnen impact maken voorop stellen en investeren in onderzoek, voordat we geld hoeven te verdienen.’

Verdienen komt later

Als voorbeeld noemt hij , een digitaal lesprogramma voor scholen. Bedacht in een hackathon, pas toen het een succes bleek kwam er een verdienmodel bij. Nu is het een project dat op eigen benen staat. Andere projecten van Hack the planet zijn een zelfrijdende auto voor het Rode Kruis en , een VR-project voor ouderen in de gemeente Den Haag en de nieuwe website van de Partij voor de Dieren: Plan B.

Van Deursen: ‘We merken dat veel goede doelen met hetzelfde probleem zitten: ze hebben behoefte aan technische innovatie en creatieve oplossingen, maar ze weten niet wat er kan en hoe ze moeten beginnen. Wij helpen daarbij.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie