Premium

Hannes van Raaij: 'Er werken hier meer techies dan creatieven'

Voormalig creatief directeur van Clockwork en DigitasLBi over zijn overstap naar 'techclub' Triple.

Van Raaij werkte in het verleden voor Lost Boys en was hiervoor drie jaar creatief directeur bij Clockwork waar hij werkte voor merken als Hi-tec, StudyStore en Port of Rotterdam. Bijna een jaar geleden , naar eigen zeggen om kleinschaliger te kunnen werken.
 
En nu toch weer bij een groot bureau. Terwijl de vrijheid lonkte?
&;Ja, maar Triple is niet het standaard bureau, het is een technology bedrijf. Dat zie je ook aan het team, de techies zijn in meerderheid ten opzichte van het creatieve team. En dat is heerlijk. Alles wat je bedenkt, kan gemaakt worden. Ze hebben veel eigen innovaties, dus de technische componenten van concepten zijn vaak al aanwezig. Ik hou van techniek dus ik voel me als een kind in de snoepwinkel. 
 
&;Vrijheid heeft voor mij minder te maken met freelancen of een eigen bureau opzetten. Voor mij belangrijk is de cultuur van een onderneming en hoe je daarbinnen als individu tot je recht komt. Triple en ik gaan al heel ver terug. We werkten in &;99 voor het eerst samen op de rebranding van Libertel naar Vodafone en in mijn Lost Boys tijd hebben we mooie dingen gedaan met Lost Boys Mobile.&;
 
Denk je als creative director in zo&;n technisch bedrijf wel je ei kwijt te kunnen?
&;Er is een verschil tussen it-bedrijven en technologie bedrijven. Waar een it-bedrijf voornamelijk naar aanleiding van een briefing werkt, ontwikkelt een technologie bedrijf zelf producten en innovaties. Dit laatste is bij Triple het geval. Ze werken samen met ondernemingen om samen hun digitale uitdagingen aan te pakken. Parallel daaraan ontstaan eigen producten en diensten die naar de markt kunnen.
 
&;Als creative director kun je hier bijzonder veel aan toevoegen. Digitale producten en diensten zijn net zoveel een touchpoint voor consumenten als een andere uiting. Daar gelden dus dezelfde regels met betrekking tot branding, communicatie, interactie en beleving. Als je eigen producten lanceert, lanceer je daarmee ook eigen merken.&;
 
Triple richt zich op het &;menselijker maken van techniek&;. Wat moeten we daaronder verstaan?
&;Ik geloof dat technologie het leven van mensen makkelijker en aangenamer moet maken. In die missie staan we pas aan het begin. Het mooiste compliment vind ik, is als iemand een digitaal product een ‘mooi tooltje’ noemt. Dan is alle complexiteit die nodig was om het product te maken niet meer zichtbaar. De gebruikersinteractie is zo simpel dat iedereen het snapt.
 
&;Zeker als we naar spraakgestuurde interfaces, virtual reality en andere interfaces gaan, is dit belangrijk. Als consument wil je deze technieken kunnen gebruiken zoals je gewend bent: op een menselijke manier, met de taal die je kent, in het ritme dat je wil en in jouw context. Dit kan alleen kan als we technologie menselijker maken.&;
 
Waar liggen volgens jou de grootste mogelijkheden? Ofwel, welke innovatieve technieken bieden het meeste perspectief?
&;Ik zie grote mogelijkheden in het maken van crossovers. Als we verschillende type denkers bij elkaar brengen, voorzien van technologie en die mensen vrij spel geven, zullen je zien dat ze uitdagingen en problemen anders en creatief oplossen. Ik verwacht dan ook dat er een verschuiving gaat plaatsvinden van eenzijdige oplossingen, zoals apps en websites, naar ecosystemen en platformen waar bereik, content, technology en business elkaar versterken zonder een strikte bureau/klant relatie. Zeker bij ontwikkelingen als Artificial Intelligence, VR/AR en realtime content gaat de regievraag belangrijk worden.&;
 
Voor welke merken ga je werken?
&;Triple werkt al een tijd samen met Vodafone, RTL en bv Linda TV. Hier werken goeie teams op die ik ga helpen om het nog beter te maken. Ook voor Prenatal, JustLease en Ziggo Sport wordt mooi werk gemaakt. En natuurlijk voor Max Verstappen, mijn held. En verder ga ik uiteraard aan de slag voor onze eigen producten, zoals Beyond Sports, SpotOn en Vinson.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie