Healthy People Blauwe bosbes en framboos is het meest misleidende product van 2016

Publiek kiest sapje tot winnaar van Gouden Windei van Foodwatch

Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het meest misleidende product van 2016 en wint daarmee het Gouden Windei van Foodwatch.

36% van de 24 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2016 kozen dit sapje als meest misleidend van de zeven genomineerden.

Meer suiker dan Coca-Cola

Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat vooral uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos.

Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola, aldus Foodwatch.

Gezondheidsrisico&;s RedBull

Tweede in de windei-verkiezing (26% van de stemmen) is Red Bull geworden. Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje terwijl kinderartsen juist bepleiten om het drankje net zoals alcohol achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten.

Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak is derde geworden. Dit fantasiedrankje bevat geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot. 

Jumbo beloooft beterschap

De zevende Gouden Windei verkiezing trok net als voorafgaande jaren veel consumenten. Bij elkaar stemden 24 duizend mensen op 1 van de 7 genomineerden, bijna twee keer zoveel als vorig jaar.

 Jumbo heeft gedurende de verkiezing beloofd het gehalte volkorenmeel in haar genomineerde product Volkoren knäckebröd te verhogen van 41% naar 59%.

Marketingonzin

&;Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven&;, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij Foodwatch. &;In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van de genomineerden.

Eerdere winnaars

In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie