Heeft TomTom op tijd bijgestuurd?

TomTom zag de verkopen van navigatie-apparatuur dramatisch inzakken, maar laat nu een stijgende omzet zien met producten als sporthorloges en actiecamera's.

TomTom heeft zijn omzet in 2015 voor het eerst in vijf jaar zien groeien en verwacht die lijn dit jaar door te kunnen trekken. Dat meldde het navigatiebedrijf dinsdag.

TomTom zag de omzet vorig kwartaal met 9 procent oplopen naar 282,5 miljoen euro. Voor heel het jaar kwamen de opbrengsten daarmee uit op 1 miljard euro. Dat is 6 procent meer dan in 2014. Een nettowinst van 21 miljoen euro in het laatste kwartaal kon niet voorkomen dat de winst over het hele jaar met een vijfde afnam, naar 18 miljoen euro.

Het bedrijf, dat groot werd met zijn navigatiekastjes, haalt nog steeds ruim 60 procent van de omzet uit de consumentenmarkt. Die opbrengsten namen vorig jaar met 1 procent toe. De dalende vraag naar kastjes voor in de auto werd hier gecompenseerd met nieuwe producten als sporthorloges en actiecamera&;s.

De vraag naar horloges nam vorig jaar significant toe en vertoont ook in de eerste weken van 2016 een sterke groei, zei bestuursvoorzitter Harold Goddijn in een toelichting. De verkoop van navigatiekastjes slonk vorig jaar met circa 10 procent, naar iets meer dan 4 miljoen stuks.

De sterkste groei werd geboekt bij de verkoop van licenties op producten en de dienstverlening op het gebied van wagenparkbeheer. In het laatste kwartaal ging ook de omzet uit contracten met autofabrikanten sterk omhoog. De orders uit de auto-industrie liepen vorig jaar op naar het recordniveau van meer dan 300 miljoen euro.

Die orders groeien de komende jaren verder, voorspelde financieel directeur Taco Titulaer. Een concrete prognose werd daar niet aan verbonden. Goddijn wees er wel op dat na de ,,verbazingwekkende groei&;&; van 50 procent die sinds 2013 werd geboekt ,,de wet van de grote getallen&;&; voor een wat lager groeitempo kan zorgen.

TomTom verwacht de omzet dit jaar door te kunnen laten stijgen naar ongeveer 1,05 miljard euro. Het bedrijf voorziet een winstgroei van 10 procent, waardoor het resultaat zou uitkomen op 23 eurocent per aandeel. De investeringen in hoogwaardige en innovatieve producten voor de auto-industrie en in het nieuwe kaartenplatform worden verder opgeschroefd.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie