Hema gaat beter, maar draait nog steeds verlies

Hema heeft het eerste kwartaal een verlies van 14,7 miljoen gepakt. Dat is bijna 5 miljoen minder dan in 2015.

Hema heeft het afgelopen kwartaal minder verlies gedraaid. Vorig jaar werd een reeks van slechte resultaten doorbroken en de positieve ontwikkelingen voor de warenhuisketen hebben zich in het begin van dit jaar voortgezet, zo blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal.

Minder hoge korting
De omzet groeide met 2,2 procent naar ruim 270 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. De keten spon garen bij een groeiend marktaandeel in eten en drinken en kleding. Er werd meer kleding verkocht en bovendien tegen minder hoge kortingen. Daardoor pakte het verlies met 14,7 miljoen euro bijna 5 miljoen euro lager uit dan een jaar eerder.

Terreurdreiging
De buitenlandse groei van Hema gaat met horten en stoten. De omzet in de Belgische winkels liep terug met 1,5 miljoen euro. Dat kwam volgens topman Tjeerd Jegen onder meer door de terreurdreiging en het nog magere consumentenvertrouwen in het land. ‘Wij zijn niet de enige die daar last van hebben.’

Rode Duivels
Het Belgische assortiment werd voor het eerst losgekoppeld van het Nederlandse aanbod. Zo werden voor het eerst specifiek Belgische producten verkocht, zoals fan-artikelen voor de Rode Duivels rondom het EK voetbal. ‘Die scoorden heel goed.’ Belgische klanten hadden minder interesse in de dameskleding en wijnen van de Hema.

Nieuwe winkels
De krimp in België werd ruimschoots gecompenseerd met goede resultaten in Frankrijk, waar de omzet met bijna 5 miljoen euro steeg. Dat was voor een groot deel toe te schrijven aan de opening van negen nieuwe winkels het afgelopen jaar.

Financieel ongezond
Jegen blijft voorzichtig over de toekomst. ‘Hema is nog steeds financieel ongezond als je kijkt naar de verhouding van de winstgevendheid tegenover de schulden. Ik kan nog niet aangeven wanneer we zwarte cijfers schrijven.’

Mobile
Hema verwacht in de komende maanden veel van de lancering van de nieuwe website. Die is meer toegespitst op mobiel en maakt het onder meer makkelijker voor klanten om producten te bekijken en de beschikbaarheid in winkels te zien.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie