'Hema onmisbaar voor 75% van de Nederlanders'

Bol.com is sterke stijger. En het gaat beter met SBS. Dit blijkt uit onderzoek van EURIB.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hema is door consumenten voor het zevende jaar op rij verkozen tot ‘het meest onmisbare merk van Nederland’.

Dit blijkt uit de EURIB Top-100 Onmisbare Merken, een jaarlijks onderzoek van EURIB/ European Institute for Brand management.

De topdrie onmisbare merken 2014 bestaat uit:

1. Hema

2. Bol.com

3. Kruidvat

Hema staat dit jaar voor de zevende keer op rij op nummer 1. Hoewel deze retailketen last had van de recessie en ‘nieuwe’ concurrenten zoals Action, Big Bazar en Primark, scoort Hema nog steeds hoog: een onmisbaarheidscore van 75 procent.

Bol.com

De onmisbaarheidsscore  van Bol.com steeg van 59 procent vorig jaar naar naar 70 procent nu. Kruidvat scoort 68 procent, Etos 37 procent en DA 26 procent.

Eurib noemt iDeal een bijzonder merk in de lijst, die de vijfde plek 5 staat met een onmisbaarheidscore van 67 procent.

‘Bijzonder omdat het een zeer functioneel merk is én bijzonder omdat dit het enige merk in de financiële sector is dat zo hoog scoort.’

Action en Blokker

Action stijgt van 44 naar 58 procent. Blokker daalt van 61 procent naar 58 procent. Eurib: ‘Als gevestigd merk heeft Blokker moeite een eigentijds gevoel uit te stralen. Voor het eerst sinds 2008 staat dit merk niet meer in de top10’.

Banken

De onmisbaarheidscore van Rabobank daalt naar 41 procent (2013: 46 procent). Eurib vermoedt vanwege de Libor-affaire. ING, een bank die nu minder zichtbaar adverteert, daalt qua onmisbaarheid naar 36 procent (vorig jaar 41 procent). Bij de overige banken laat de onmisbaarheidscore te wensen over, meent het merkenadviesbureau. ABN Amro, SNS en Triodos komen niet voor in de top100.

Tv-zenders

De hoogstscorende tv-zender is Nederland 1 (NPO 1) met een onmisbaarheidscore van 54 procent; de laagstscorende zender RTL 8 (17 procent).

De publieke omroep scoort structureel hoger dan de commerciële zenders.

Eurib zette de zenders in een grafiek:

In onderstaande figuur zijn de gemiddelde onmisbaarheidscores voor de publieke omroep (blauwe lijn: Nederland 1, 2 en 3), de RTL-zenders (rode lijn: RTL 4, 5, 7 en 8) en de SBS-zenders (groene lijn: SBS 6, Net 5 en Veronica) weergegeven.

De commerciële zenders zitten dit jaar wel weer in de lift. Met name SBS heeft zich ‘herpakt’; dit is niet alleen toe te schrijven aan SBS 6 en het tv-programma Utopia, maar ook Net 5 en Veronica stijgen qua onmisbaarheidscore.

Bij RTL droeg RTL Late Night met Humberto Tan bij aan de hogere score, aldus Eurib. Maar ook de totale make-over voor het RTL4-nieuws die begin mei werd doorgevoerd (studio-inrichting, huisstijl, logo en tune), gaf een positieve impuls.

Het onderzoek EURIB Top-100 Onmisbare Merken 2014 vond plaats onder ruim 1.000 consumenten in juni 2014. Er zijn 1.446 merken meegenomen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie