Het geheim van de tafel van tien

Soms is een geheim zo mooi, dat je er over wilt schrijven. Alain Dujardin dacht aan de Tafel van Tien mee met een merk met hoger doel, maar mag dit eigenlijk niet delen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdagavond parkeerde ik mijn auto op een zanderige plek aan de Amstel. Op zoek naar de Ingenieurswoning van de Zuidergasfabriek. Tussen al het bouw puin staat een prachtig oud pand waar naar verluid ooit de directeur (die vast ook Ingenieur was) van de Zuidergasfabriek woonde. Lange tijd stond het pand leeg, maar vanaf eind april is dit het huis van Thuis aan de Amstel, een culinair en artistiek café. Maar zover is het nog niet.

Thuis aan de Amstel

Speciaal voor de Tafel van Tien gingen de deuren van Thuis aan de Amstel voor een keertje vast open. De Tafel van Tien is een avond waarin een groepje ‘slimme en geëngageerde’ mensen bij elkaar komt om ‘maatschappelijke issues te kraken’. Roen Roomberg nodigde mij uit. Volgens Roen val ik in die categorie. Maar je merkt wanneer je de handen schudt van al die andere ‘slimme’ mensen, dat iedereen daar van tevoren heel even over heeft getwijfeld. Slim en geëngageerd? Ik?

De Tafel van Tien is een initiatief van ondernemer Jasmijn Andringa, die samen met presentator Froukje Jansen en pr-manager Denise Cremers de avonden organiseert. Met een cocktail in de hand maak je kennis met de tafelgasten. Eerst onwennig en formeel. Maar na het introductierondje van Froukje, waarin ze iedereen voorstelde aan de hand van een Google-rondje, werd de sfeer losser. We kregen er zin in.

Mode met een missie

Deze avond kraakten wij tienen een issue voor Mode met een Missie. Een modelabel dat vrouwen (maar zeker ook mannen) met een kwetsbare achtergrond een zinvolle dagbesteding, opleiding en opstap naar werk biedt. Een mooi doel. Maar ook een doel dat met wegvallende subsidies fikse uitdagingen heeft om te blijven bestaan.

Wat er besproken werd aan de Tafel van Tien kan ik niet delen, een geheim is immers geheim. Maar wat het teweeg bracht wel. Hoe vaak heb je niet gedacht wat je met de collectieve brainpower van een groepje mensen zou kunnen doen? Iets zinvols. Iets ‘for the better’. En hoe vaak heb je dat ook echt gedaan? Froukje, Jasmijn en Denise kregen het voor elkaar. Tien geesten (van pr managers tot ondernemers tot internetspecialisten) een avond lang ongeremd laten nadenken voor een hoger doel.

Maar de discussie was ook scherp: eerst achterhaalde de Tafel van Tien de vraag achter de vraag (want zo eigenwijs zijn we dan ook wel weer). Want waarom doe je wat je doet? En doe je dat wel goed? Binnen tien minuten werd er nagedacht over het business model, over het ondernemerschap, over het bouwen van modemerken (en hoe verdomd lastig dat is), over mogelijke partnerships en andere fundamentele dingen.

Collectieve denkkracht

Aan het eind van avond lagen er tientallen bruikbare ideeën op tafel: soms klein, soms losse flodders, maar ook aanknopingspunten voor een nieuwe business strategie en ideeën om een merk mee te bouwen. Dat is wat collectieve denkkracht van tien mensen in een avond teweeg kant brengen.

Ik was onder de indruk. Van deze groep mensen, van het initiatief en van de organisatie. Maar ook licht sceptisch over hoe nu verder? Is Mode met een Missie hiermee geholpen? We horen het de komende tijd, als de ideeën van de Tafel van Tien worden gedeeld met Mode met een missie.

De Tafel van Tien is een ‘once in a life time’ want je mag maar een keer aanschuiven. Wie je voorgangers zijn, dat lees je in jouw Tafel van Tien paspoort. Wie er na je komt, dat bepaal je zelf. Mocht iemand je ooit uitnodigen dan kan ik je een ding aanraden: accepteer de uitnodiging. Maar vertel er verder niet te veel over. Want een geheim moet een geheim blijven.

Alain Dujardin is creatief directeur van digitaal bureau Greenberry en schoof op dinsdag 1 april (geen grap) aan bij de Tafel van Tien

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie