Social

Hoe ex-kankerpatiënt De Rijke een mediahype creëerde

Ellen Elsinghorst, redactie | 30 januari 2014, 10:14

Met de kreet ‘Daniël had kanker. En nu is hij boos’ wist Daniël de Rijke in december een mediahype te veroorzaken. Hij schreef een open brief aan minister Schippers, omdat hij als ex-kankerpatiënt niet zomaar meer in aanmerking kwam voor elke zorgverzekering – een brief die ‘viral’ ging.

Het blog waarop de brief was te lezen, kreeg in een paar dagen meer dan 85.000 pageviews. Maar liefst 805.000 unieke Twitteraccounts ontvingen een of meer tweets. En alleen al via de landelijke, traditionele media kwam het verhaal bij 7,13 miljoen mensen terecht.

Het verhaal van Daniël

Bij elkaar opgeteld heeft bijna half Nederland in een paar dagen tijd kennis kunnen nemen van het verhaal van Daniël. En dan zijn de tientallen internetsites die het nieuws hebben gebracht niet meegerekend. Ook Facebook is buiten beschouwing gelaten, omdat de likes en shares via dat medium moeilijk zijn te meten.

Kamervragen

Ook de maatschappelijke effecten zijn groot. De drie patiëntenkoepels NFK, NPCF en CG-Raad hebben zich achter Daniël geschaard. De SP heeft Kamervragen gesteld. Minister Schippers voelde zich genoodzaakt een heuse te schrijven en te publiceren op Rijksoverheid.nl.

‘Patient advocate’

Hoogleraar Wijnand van de Ven schreef naar aanleiding van Daniëls brief een opiniestuk in Trouw, waarin in hij stelt dat het allemaal nog veel erger is. Daniël werd uitgenodigd voor een internationaal congres over uitsluiting van kankerpatiënten. En inmiddels heeft hij besloten om zijn strijd tegen risicoselectie en uitsluiting voort te zetten als ‘patient advocate’.

Download voor een volledige reconstructie en analyse en alle cijfers de whitepaper ‘Daniël had kanker. De whitepaper is geschreven door Frank Bokern, Daniëls vader, die tevens tekstschrijver is en zich beroepshalve bezighoudt met nieuwe media en contentmarketing.

Over de auteur

Ellen Elsinghorst
eindredacteur Communicatie Lees meer over Ellen Elsinghorst

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Mediahype Zorgverzekering

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs