Hoe win je ‘de gouden gehaktbal’?

Hoe win je een Lamp? Dat was de belangrijkste vraag tijdens door Vea, ADCN en IAA georganiseerde Ad Monday.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘De Gouden Gehaktbal’, zo noemen ze de ADCN Lamp bij Heineken. Of ze geven het een andere relativerende naam, zo vertelde creatief directeur Jeroen van de Sande van TBWA\Neboko. Hij werd tijdens Ad Monday op het podium geïnterviewd door presentator Dave Nelissen. ‘Heineken doet er misschien een beetje stoer over, maar het winnen van een Lamp is toch belangrijk. Het is een bevestiging dat mensen het werk leuk vinden.’ TBWA\Neboko won dit jaar dan ook weer een Lamp voor Heineken.

De centrale vraag was: wat moet je doen om een Lamp te winnen? De aanwezigen in de zaal, grotendeels studenten, zouden waarschijnlijk het liefst een checklist van vijf punten hebben gekregen, maar moeten het doen met wat ‘zachtere tips’. Van de Sande: ‘Een goed idee beoordeel je op gevoel. Maar je moet ook wel de overtuiging hebben dat het gaat werken voor de klant. Alleen dan kan je naar mijn idee echt goed werk maken.’ En met goed werk win je ook vertrouwen van de klant, zoals TBWA\Neboko deed bij Heineken met Walk in Fridge. Een andere tip van Van de Sande: ‘Nachten doorhalen om dat ene goede idee te bedenken. Je moet de pijngrens opzoeken. Gooi maar 50 ideeën weg en kijk wat je daarna bedenkt.’ En: ‘ Zorg dat je dingen maakt die opvallen. Lukt dat niet bij je bureau? Ga het dan zelf doen en zoek er een klant bij.’

De avond begon met ADCN-voorzitter en Alfred-oprichter Aad Kuijper die aan de hand van vragen van Nelissen uitlegde wat de ADCN nu doet. Zijn tip: je moet een Lamp willen winnen. ‘Toen ik begon, nam ik mezelf voor dat ik binnen 4 jaar een Lamp wilde winnen en er anders mee zou stoppen. Dat is op de valreep gelukt.’

Edwin Visser van Sogood mocht vervolgens zijn verpakkingscase voor Peeze Koffiebranderij presenteren die anderhalve week geleden bij de ADCN met goud werd bekroond. Visser nam de discutabele stelling in dat je niet voor alle klanten een Lamp kan winnen. ‘Wij zaten met een ondernemer aan tafel en dat maakte alle verschil. Niet-ondernemers keuren ideeën veel eerder af omdat ze bang zijn dat hun baas het niet goed vindt. Ik heb klanten waarvoor ik al tien jaar werk waarvan ik weet dat het nooit winnend werk gaan worden. Ik heb van deze case geleerd dat je een klant niet altijd moet laten kiezen. Wij hebben in dit geval maar één idee gepresenteerd en dat was het winnende idee.’

Ook Jong Talent-winnaars Justin Leung en Ruben Beijer mochten hun winnende case presenteren, net als Thijs Biersteker van Wieden+Kennedy. Hij liet een casefilm zien van grote winnaar Nike Write the Future. Om de dooddoeners als ‘met zo’n budget kan ik het ook’ de kop in te drukken liet hij voor de zekerheid ook de no-budget-case voor filmmuseum Eye zien waar W+K vorig jaar twee Lampen mee won.

Ook niet-Lamp-winnaars betraden het podium. Rogier Verbeek en Matthijs Schoo presenteerden hun zelfpromotiecampagne die zij maakten toen ze in de WW belandden. Het leverde hen een baan op bij Lemz, twee ADCN-nominaties, maar helaas geen Lamp. Kuijper zei daarover: ‘Dat is het probleem met een Lamp, je krijgt hem niet altijd als je hem verdient. Maar twee nominaties zegt ook al heel veel, jullie zouden bijvoorbeeld in de jury mogen plaatsnemen op basis daarvan.’

Op de foto: Dave Nelissen en Aad Kuijper

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie