Holland Media Combinatie gaat zich richten op vijf kernregio’s

De uitgever focust zich op Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander en de weekbladen van regio Groot Amsterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De huidige organisatieaanpassing maakt deel uit van een gefaseerd reorganisatietraject binnen Holland Media Combinatie, waarover Adformatie . De eerste fase is in 2014 gestart en vorige maand afgerond.  De nieuwe directie Gert Jan Oelderik en Ferdy Demmers maakt vandaag meer details bekend.

In deze fase zijn circa 80 fte boventallig geworden. In de vandaag aangekondigde tweede fase worden zo&;n 35 fte boventallig. De directie van Holland Media Combinatie verwacht dat zij de organisatie in de loop van 2015 verder zal aanpassen als gevolg van mogelijke portfolioaanpassingen en synergievoordelen. In deze fase worden er nog meer banen geschrapt.

Nieuwe clusters
In de nieuwe situatie vormen de merken van Holland Media Combinatie, de vier dagbladtitels: Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander de basis van vier nieuwe clusters. In deze clusters worden ook de weekbladen in de betreffende gebieden opgenomen. Iedere dagbladtitel krijgt een eigen regionaal hoofdredacteur, die samen met de commercieel manager, de consument en adverteerder in de betreffende regio zo goed mogelijk bedienen via alle titels binnen hun cluster. Dit tandem wordt in het betreffende cluster direct verantwoordelijk voor de resultaten.

Volgens de TMG-dochter kan zo &;optimaal worden ingespeeld op regionale en lokale kansen&;. Het aanstellen van een algemeen hoofdredacteur moet zorgen voor samenwerking tussen alle titels van Holland Media Combinatie. Het vijfde, nieuwe cluster bestaat uit de weekbladen in het gebied groot Amsterdam, oftewel Amsterdam, Amstelveen en Almere. Redactionele en commerciële formules van de titels in deze vijf regio’s worden op korte termijn herijkt, met als achtergrond de behoefte van de consument, de adverteerder en het veranderde mediagebruik.

Er wordt ook onderzocht of het gebied Rotterdam en Utrecht, waar eveneens alleen weekbladen worden uitgegeven, voldoende potentie heeft om een zesde cluster te vormen, of dat hier andere strategische keuzes voor worden gemaakt. De negen zondagstitels die onvoldoende bijdrage leveren aan het resultaat van Holland Media Combinatie worden afgestoten. Dit past bij de keuze van TMG en Holland Media Combinatie voor focus op de hoofdmerken. 

Regioteams
In de nieuwe organisatie worden verantwoordelijkheden vooral bij de regioteams belegd. De regioteams worden ondersteund door compacte centrale afdelingen. De mogelijkheden van samenwerking met TMG waar het gaat om het aanbieden van commerciële proposities aan de markt en op het gebied van back offices worden onderzocht.
Verder moeten ppleidings- en ontwikkelingsprogramma’s leiden tot &;een cultuur van ondernemerschap&; waarin bedrijfsonderdelen zelfstandig verantwoordelijk zijn voor het bereiken van resultaten.

Het vandaag aangekondigde plan is een voorgenomen besluit dat aan de OR en de redactieraad van Holland Media Combinatie wordt voorgelegd. Na afronding van het adviestraject volgt uitvoering op zo kort mogelijke termijn. De medewerkers van Holland Media Combinatie worden vandaag geïnformeerd. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie