Premium

INTERVIEW: 'Waarom zou je niet profiteren van een idee van iemand anders?'

De grootste frustratie van creatieven is het idee dat nooit wordt uitgevoerd. Het platform 'Ideas to steal' geeft ideeën een tweede kans.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kalle Everland (freelance digital creative director) en Timo Klaarenbeek (Leagas Delaney London) zijn samen een hobbyproject gestart. Wel eentje om een professionele frustratie op te lossen. En wel &;de grootste frustratie van creatieven&;. Het gaat om de frustratie van de nooit gemaakt ideeën. Everland en Klaarenbeek wilden deze twee nadelen tot iets positiefs maken. Dat leidde tot . Adformatie vroeg Klaarenbeek naar de precieze bedoelingen. (Lees eerder bericht .)

Welk door de klant naar de prullenbak verwezen idee heeft jullie het meest gefrustreerd?
&;We zitten al jaren in het vak, dus het is niet 1 idee dat ons heeft aangezet tot dit initiatief. Ik denk dat elke creatief wel een stapeltje ideeen heeft liggen waarbij de teleurstelling dat het niet doorging enorm was. Maar sommige idee blijven je bij en die komen eens in de zoveel tijd boven water om vervolgens weer in de la te verdwijnen. Eeuwig zonde, dus vandaar dit initiatief. Overigens is het niet alleen door de klant afgeschoten ideeen, de interne klant kan er namelijk ook wat van.&;

Strekt het tot eer om een idee te stelen en dat gebruiken, bijvoorbeeld in een campagne voor een opdrachtgever? En is dat dan wel facturabel?
&;We vinden we dat het van volwassenheid getuigd om te erkennen dat een idee in de basis gewoon heel erg goed is. Dus waarom zou je niet kunnen profiteren van een door iemand anders bedacht idee als je er zelf een opdrachtgever voor hebt. We gaan er vanuit dat de “stelers”iets toevoegen aan het idee en als dank voor de inspiratie de uploaders vermelden. Dus ja, wij zouden dat zeker doen. Zou trouwens ook wel hypocriet zijn om een "steal site" te beginnen en er zelf niet achter te staan.&;

Stel dat je idee dat je op ideastosteal hebt geüpload wordt gebruikt door burootje hupseflups voor een product van niks. Vervolgens wordt het op de verkeerde manier uitgevoerd en vervolgens verdien jij er niets aan. Hoe verkrop je zoiets?
&;Dat is het risico van uploaden. Men kan zich troosten met de gedachte dat het toch gemaakt is, gemaakt is altijd beter dan je schets onderin een la. Maar zoals gezegd hopen we dat er iets aan het idee wordt toegevoegd en het goed wordt uitgevoerd. De site is open voor comments voor leden dus het staat iedereen vrij om contact met elkaar op te nemen, elkaar te stimuleren en bekritiseren zolang het maar beschaafd blijft.&;

Hebben jullie een verwachting in termen van hoeveelheid uploads en &;diefstallen&;?
&;Werkelijk geen idee. We hebben de site afgelopen woensdag live gezet en een paar persberichten rondgestuurd. Inmiddels zitten we ruim boven de 5k pageviews, hebben we tientallen registraties en die creatieven zullen hopelijk ook werk uploaden/ stelen. We hebben al reacties gehad vanuit de hele wereld, van New York tot Dubai. Dus hier zijn we eigenlijk al heel blij mee.&;

Wanneer is dit initiatief wat jullie betreft geslaagd?
&;In eerste instantie wilden we gewoon kijken hoe men reageert en dat is met name positief. Maar een onmiskenbaar succes zou zijn zijn als er minimaal 1 gestolen idee een vakprijs wint volgend jaar.&;

Op Twitter werd meteen dat dit het zoveelste initiatief is in deze richting. Is het wel vernieuwend genoeg voor de avant-garde doelgroep waar je je op richt?
&;We kennen allemaal de uitspraak: "Alles is al een keer gedaan." Er zijn inderdaad meerdere initiatieven voor creatieven en hun hersenspinsels. Ideastosteal.today gaat om ideeen de echt levensvatbaar zijn. We zijn niet op zoek naar het zoveelste idee dat een grap maakt over Hitler, grove sex, of zomaar iets schokkends. Want dat soort ideeen worden gewoon echt nooit gemaakt en zijn derhalve het niet stelen waard. Het liefst zien we ideeen die breder gaan dan een executie, een product idee kan tenslotte perfecte advertising zijn.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie