Creatie & Campagnes

Jägermeister schrapt ‘Alleen als ‘ie ijs- en ijskoud is’

Redactie | 3 januari 2017, 16:10

Bureau Neew ontwikkelde een nieuwe pay-off en campagne.

Kruidenlikeur Jägermeister neemt na jaren afscheid van de slogan ‘alleen als ‘ie ijs- en ijskoud is’ en gaat verder met de pay-off ‘It’s a matter of taste’.

Timon Zijderlaan van Neew legt uit dat dat slogan gebaseerd is op het feit dat er uitgesproken meningen en ervaringen bestaan rondom het product en het merk. ‘Laten we eerlijk zijn, de smaak van Jägermeister is misschien niet voor iedereen. In plaats van dit te ontkennen, vonden we het juist gaaf om dit als sterk punt te duiden voor dit unieke, sterke drankje. Met deze campagne laten we zien dat we fan zijn van uitgesproken smaken in het algemeen.’

Het likeurmerk heeft ook een nieuwe campagne en een nieuw flesontwerp. In de campagne staan uitgesproken lifestyles centraal: van onverschrokken stagedivers tot vriendinnen met matching tattoos up hun rug. ‘Want net zoals de unieke smaak, zijn de omgevingen, sferen en gedragingen rondom het Duitse drankje ook een kwestie van smaak.’

De nieuwe actie bestaat uit outdoor, promotie in de horeca en een online film. In de campagne portretteert Jägermeister drie werelden waarin het merk zich begeeft. Online werkt het merk samen met bekende (social) influencers. Op een online platform (jagermeister.nl/matteroftaste) draait het om de sterke smaken van de influencers en Jäger-fans.

Credits
Creatief/strategisch bureau: NEEW
Productiebureau: FilmDeluxe 
Regie: Antoni Nykowski
Fotografie: Gary Engel
Digitaal activatiebureau: Protein
PR agency: Kult&Ace

Over de auteur

Reacties op dit artikel (15)

Avatar

Jaap B

(4 januari 2017, 10:22)

Met stomheid geslagen. Het heeft er alle schijn van dat de eerste de beste junior productmanager zich in het pak heeft laten naaien door een stelletje Neew-lichters. Een sterke claim is ingeruild voor een zaaddodende mededeling, verpakt in een beschamend, flinterdun en uitgehold idee. Was vroeger alles beter? Laten we zeggen 'de reclame van Jägermeister' wel.

Avatar

Andries K

(4 januari 2017, 12:25)

Alles trendy, hot, cool, spicy, dancy, newy you name it..... En dan drink je een glas 'jaagmeester' uit een fles met een etiket die de jaren '70 nog steeds niet is ontstegen met fraaie übergründliche gotische typografie....Hoe cool staat dat op je tafel met hippe vrienden? Er heeft iemand zitten slapen volgens mij...
Daarbij eens kijken wie er over 5 jaar deze nieuwe slogan linkt aan dit product, welke decennia 'ijsersterk' was.

Avatar

Suzanne

(4 januari 2017, 12:31)

Ga je lekker @Jaap? Wat een frustratie. Ik ben het niet met je eens hoor. Ik vind het juist goed aan sluiten bij het individualistische karakter van de samenleving. Iedereen wil uniek zijn. Maar goed..It's a matter of taste :').

Avatar

Jaap B

(4 januari 2017, 13:45)

@Suzanne; het is niet zozeer een kwestie van smaak, het is een kwestie van gebrek aan gezond verstand, authenticiteit en kwaliteit.

Avatar

Huib

(5 januari 2017, 14:08)

Hahaha Andries.

Avatar

Gerrie

(5 januari 2017, 16:35)

@Jaap, azijn gedronken?

Goeie campagne!

Avatar

Jaap B

(6 januari 2017, 9:09)

@Gerrie: ik weet niet wat jij drinkt, maar probeer eens een keertje azijn. Het kan je helpen om met een volwassen kritische blik naar een campagne te kijken.

Avatar

Rikus

(6 januari 2017, 10:52)

Jaap B en soort gelijken zijn ook weinig origineel met immer zure kritieken op een nieuwe weg. Altijd hetzelfde verhaal eigenlijk. Ik vind het een goede zet. Misschien was die oude pay off inderdaad 'top' en nog niet versleten maar wellicht gaat juist daar de tong van rollen. Er zit zeker potentie in deze campagne en ik meen dat een goede uitrol wel zal bepalen of het werkt of niet.

Avatar

Jaap B

(6 januari 2017, 11:07)

@Rikus: er is niks mis met een nieuwe weg, behalve als 'ie slecht is aangelegd. En wist je trouwens dat dingen beter worden door er kritisch naar te kijken: wat is goed, wat kan er beter? Ik heb van Suzanne, Gerrie en nu ook van jou nog niet één goed argument gehoord waarom dit een goede campagne is. Kom daar eens mee.

Avatar

Norbert Scholl

(6 januari 2017, 11:16)

Ik krijg er de kriebels van. Wat een überengerd. Mijn onderbuik verbiedt mij het komende uur wat dan ook te nuttigen; honger lijden en op je hoede zijn is het devies. Dit zal het goed doen in de SM-kringen, liefhebbers van snuffmovies, maar de overige 99,9% van de markt?

Avatar

Rikus

(6 januari 2017, 11:42)

@Jaap B. Wat ik zo 'makkelijk' en 'fout' vind aan meningen zoals bv die van jou is dat het zo gemakkelijk is om iets anders direct neer te sabelen. Wat ik net ook al aangaf, het is maar net hoe de campagne in samenwerking met de nieuwe Pay off dadelijk neergezet en uitgerold zal worden. Momenteel heb ik enkel dit artikel gelezen en ben ik niet direct bekend met de doelgroep en de wensen van het merk maar wellicht speelt dit daar precies op in. De doelgroep van het 'ijskoud' verhaal vergrijst momenteel en daarbij bieden diverse biermerken iets soortgelijks aan. Dat zij deze weg inslaan begrijp ik daarom best. Ik denk niet dat ik verder met argumenten hoef te komen, ik denk dat je vooral nieuwsgierig zou moeten zijn naar wat hier de strategie zou kunnen zijn. Vooral jouw eerste post vind ik niet zozeer 'een kritische blik', meer een snelle mening van iemand die het oude sterker vond zonder duidelijke argumenten. Daarom is het wellicht ook wat gek dat je mij, Gerrie en Suzanne er nu om vraagt. Ik hoef uw gelijk zeker niet te hebben maar dit is mijn mening en ik ben benieuwd hoe ze het gaan doorvoeren. Misschien maar eens zo'n flesje halen binnenkort ;)

Avatar

Jacques Peters

(6 januari 2017, 11:49)

Ik ga ervan uit dat de doelgroep die ze willen bereiken de 'millennials' zijn, De groep geboren tussen 1981 en 2000.

Is dit een drankje waar ik trots op kan zijn, scoor ik hiermee in mijn kringetje. Is het betaalbaar voor de jongste jeugd. Of is het drankje dat vooral gebruikt wordt bij het 'indrinken'...
Begrijp dat er een nieuw flesontwerp is gemaakt, ofschoon ik dat niet direct zie..

Smaak is inderdaad; ‘It’s a matter of taste’.
Maar ja, hoe smaakte jouw eerste flesje bier en sigaretje?

Avatar

Rob Linssen

(6 januari 2017, 13:58)

Hilarisch, maar dat vind ik Trump ook.

Avatar

Jeremy Husmann

(7 januari 2017, 21:40)

Ik ben wel benieuwd naar de ware rationale en vooral de urgentie achter de rebranding van dit product. Ik vind het gegeven dat Jägermeister niet voor iedereen is en dat je dat moet benadrukken nogal zwak. Pepsi Cola en Yoki drink zijn ook niet voor iedereen.

De argumentatie in de comments dat de doelgroep die met de huidige pay-off bekend is vergrijst is wat mij betreft klinkklare nonsens. Ik denk dat menig Millennial spontane merkherkenning bij het drankje heeft en de slogan zo oplepelt.

Enkele jaren geleden zag je de opkomst van een sterke hang naar bekendheid en 'het oude vertrouwde' in de marketingwereld. Jägermeister is voor mij ook zo'n merk. Dat is met de nieuwe campagne echt verdwenen. Jammer, dit.

Avatar

Peter den Otter

(12 januari 2017, 13:47)

Ik ben het eens met de argumenten van Jaap B. Niet alleen is de pay off slappe hap in de categorie 'Verschil moet er zijn.' en 'Lekker anders,' maar vooral ook het headlinestramien is al tig keer gedaan. Met name zeer sterk in de klassieke campagne van NRC Handelsblad, waarbij op een actuele kwestie telkens de twee uiterste meningen daarover werden verwoord met een headline als bijv. 'Vreemd of Vertrouwd?', waarop de pay off het antwoord gaf met 'Voor wie de nuance zoekt'. En waarom is de nieuwe pay off in het Engels? Dat alleen een Engelse pay off hip of jong kan zijn, dát is pas echt ouderwets denken. Waarom niet gezocht naar een pay off die slimmer inspeelt op de Duitstalige naam Jägermeister? Maar goed, we wachten gespannen af op de toekomstige invulling van de pay off.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Jägermeister likeur Drank

Meer in channel Creatie & Campagnes
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs