Jan Tijdschrift van het jaar 2012

Roderick Mirande, redactie | 29 november 2012, 21:25

G+J Uitgevers haalde nog een belangrijke prijs binnen. Vogue werd uitgeroepen tot Lancering van Jaar.

image

Jan, een uitgave van G+J Uitgevers, is donderdagavond bij de uitreiking van de Mercurs uitgeroepen tot Tijdschrift van het Jaar. De jury, voorgezeten door Rob van Vuure, sprak zijn bewondering uit voor het feit dat Jan – 100 procent Nederlands – de inhoud volledig ‘in huis produceert en de stoere glossy zo een uniek, eigen gezicht geeft.’ De jury vindt dat helemaal opmerkelijk in een jaar waarin de founding hoofdredacteur met haar kernteam opstapte. ‘Maar de nieuwe creatieve club wist het hoge aspiratieniveau te overtreffen. Met een nieuwe hoofdredacteur, artdirector, eindredacteur, chef tekst en chef mode is de bladformule opgefrist en uitgediept.’ De jury stelde vast dat Jan met verschillende specials ook specifieke adverteerders weet te bedienen. Genomineerd voor de Mercur hoofdprijs waren naast Jan:

Flow - Sanoma Media
Linda - Mood for Magazines
Viva - Sanoma Media
Varagids - VARA uitgeverij

image

Lancering van het Jaar
Het is dubbel feest bij G+J Uitgevers want Vogue mocht de Mercur van Lancering van het Jaar in ontvangst nemen. De jury zei blij te zijn met zo’n trotse nieuwkomer. ‘Een sterk merk naar Nederland brengen is één, die hooggespannen verwachtingen waarmaken een heel ander verhaal. Met eigen fotografie, nieuws van de laatste modeshows, blogs van kenners (fotografen, modellen, couturiers) en verbluffende modereportages zet Vogue direct de toon.’ De jury ziet dat adverteerders aanhaken evenals de lezers ook. Naas Vogue waren ook genomineerd:

360 - CINT Publishing
Daphne’s Diary - Daphne’s Diary BV
Radar+ - Hilversumse Media Compagnie

image

Hoofdredacteur van het Jaar
Tot hoofdredacteur van het jaar werd uitgeroepen Cécile Narinx van Elle, dat wordt uitgegeven door Hearst Magazines Netherlands. De jury roemt haar werkwijze, haar aanstekelijke enthousiasme, haar feilloze gevoel voor stijl, kwaliteit en kennis van (mode)zaken. De jury: ‘Bovendien is Cécile Narinx - steevast op torenhoge hakken en gehuld in ravissante jurken - zeer zichtbaar in de media.’ Narinx liet de volgende genomineerden achter zich:

Astrid van der Hulst & Irene Smit, Flow - Sanoma Media
Aty Luitze, Seasons/Home and Garden/ariadne at Home - Sanoma Media
Robert van den Ham, Autoweek - Sanoma Media
Xandra Schutte, De Groene Amsterdammer - NV De Groene Amsterdammer

De overige Mercurs op een rij:

Mercur d’Or/Lof-Prijs
Winnaar: Donald Duck – Sanoma Media
(Geen genomineerden)

image

Tijdschriftreportage van het jaar
Winnaar: ‘Dossier Saab’, Autoweek - Sanoma Media
Nominatie: ‘Woedende turnouders’, Helden - Sanoma Media
Nominatie: ‘De oogst van Boer zoekt vrouw’, Kinderen - Sanoma Media
Nominatie: ‘Paradijs voor pedo’s’, One World - NCDO
Nominatie: ‘Teflon Bram’, Vrij Nederland - Weekbladpers Tijdschriften

image

Artdirection van het jaar
Winnaar: Eigen Huis & Interieur - Sanoma Media
Nominatie: Ouders van Nu - Sanoma Media
Nominatie: Esquire - Hearst Magazines Netherlands
Nominatie: 360 - CINT Publishing
Nominatie: Volkskrant Magazine - De Persgroep

Marketingactie van het jaar
Winnaar: Donald Duck, Sanoma Media – ‘Donald Duck geeft Nederland al 60 jaar kleur’
Nominatie: Elle, Hearst Magazines Netherlands – ‘Mystery Man’
Nominatie: Veronica Magazine, Veronica Uitgeverij – ‘Altijd Cadeau Actie’
Nominatie: Libelle, Sanoma Media – ‘Libelle Nieuwscafé Lijsttrekkersdebat’

image

Tijdschriftcover van het jaar
Winnaar: VPRO Gids, VPRO – ‘Moker Ontwerp’
Nominatie: Elle, Hearst Magazines Netherlands – ‘Stijlbijbel’
Nominatie: Helden, Sanoma Media – ‘Topvaders’
Nominatie: Linda, Mood for Magazines – ‘Grandes Dames’
Nominatie: Vrij Nederland, Weekbladpers tijdschriften – ‘Satirespecial’

Innovatie van het jaar
Winnaar: Linda, Mood for Magazines – ‘Linda lijnt’
Nominatie: VPRO Gids, VPRO - Layar App
Nominatie: VTWonen, Sanoma Media - Kooplinks voor webshop via Layar

Tijdschriftenretailer van het jaar
Winnaar: Bruna Gorinchem
Nominatie: AKO Books & Travel - Schiphol Plaza
Nominatie: Bruna Heerhugowaard

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Gill vd M

(30 november 2012, 14:08)
Je ziet maar weer dat het niet betrouwbaar is. G+J volop in de prijzen, die investeren met al hun marketing geld overal vet in. Dat wordt nu beloond. Lancering van het jaar, maar ongeloofwaardig met al die miljoenen euro's die er over de balk vliegen. Dat trucje is met Glamour destijds ook gedaan. Hulp van Condenast en HOI zit er waarschijnlijk zelf ook diep in. De betrouwbaarheid neemt af van dit soort prijs uitreikingen.
Avatar

Roderick Mirande

(30 november 2012, 14:22)
http://www.adformatie.nl/
@Gill Wat is precies je aanklacht? Hoe kom je aan de wetenschap dat G+J miljoenen in Vogue heeft gestoken? Dat klinkt niet erg aannemelijk, maar als dat nou wél zo zou zijn, dan moeten ze dat toch zelf weten? En impliceer je nou dat Hoi met de oplagecijfers heeft gesjoemeld? (Terwijl JAN in het laatste kwartaal juist met 16% is gedaald?!?) Verklaar je nader!

Gerelateerde items Mercur Mercurs Jan