Jeroen Lampe (Coca-Cola): ‘De belangrijkste learning uit CokeTV? Risico nemen!’

Wayne Parker Kent interviewde voor podcast The Brief deze week Jeroen Lampe, directeur Marketing bij Coca-Cola Nederland. Het thema: contentstrategie bij Coca-Cola.

Lampe is in de tien jaar dat hij bij Coca-Cola werkt, opgeklommen van marketingstagiair naar directeur Marketing. De grootste verandering bij Coca-Cola Nederland ziet Lampe in de verbreding van het productportfolio en de digitalisering van de merken. ‘Gen Z is een groot deel van onze doelgroep, deze jongeren zijn heel anders te bereiken. Zij hebben een korte aandachtsspanne en zitten op vijf schermen tegelijk.’

Lokaal versus globaal

Om de jongere generatie te bereiken is in 2015 het branded YouTube kanaal CokeTV opgezet. Lampe vertelt dat CokeTV onder een internationale naam hangt, maar gelokaliseerde content formats heeft. ‘We kiezen er bewust voor om de naam CokeTV te adopteren omdat we denken dat we daar meerdere formats onder kwijt kunnen en op die manier een sterke paraplu kunnen bouwen.’

Volgens Lampe heeft Nederland veel succes geboekt met CokeTV. ‘Het productiemodel dat wij in Nederland hanteren is inmiddels over meer landen in Europa uitgerold, omdat we zien dat dat lokale concept, met lokale vloggers en authentieke content goed werkt.’

Co-host Frank Goren vraagt welke learnings Lampe heeft voor andere merken. ‘Wat spannend is in een grote organisatie met grote gevestigde merken is hoe je iets van controle houdt op al die content. Wij hebben hier intern criteria en afspraken voor opgesteld (...). De belangrijkste learning is om risico te durven nemen: om de controle over content voor een deel uit handen te geven en te vertrouwen op het talent van de vloggers uit CokeTV. Zij weten vaak veel beter hoe je een doelgroep aanspreekt.’

Samenwerking met bureaus

Afhankelijk van de briefing en vraag werkt Coca-Cola met verschillende bureaus. ‘Ieder stukje content, alles wat we leveren begint vanuit een briefing. Een lokale vraag en briefing kan samenhangen met een centraal geproduceerde kerstcampagne. In zo’n situatie kunnen zaken vanuit ons centrale team komen die we gaan adopteren. Maar zullen er ook dingen zijn die we lokaal doen. Dan werken we met wisselende bureaus. Dat zijn Nederlandse takken van grote internationale netwerk bureaus, maar ook kleine bureaus waarmee we soms net wat sneller en flexibeler kunnen zijn.’

Om de regie te houden is de brand manager in de lead. ’Ik zie steeds meer in het netwerk van connecties de behoefte aan meerdere bureaus: iemand voor social, iemand voor sampling en iemand voor het traditionele stuk.’ Om de samenwerking goed te laten verlopen zet Coca-Cola de bureaus aan tafel.

Verder nog in deze aflevering

Het nieuws in deze editie gaat over de aankondiging van Publicis om een jaar lang te stoppen met prijzenfestivals, de creatieve én effectieve campagne van The Art Institute of Chicago en AirBnb en over het bestaansrecht van Condé Nast.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Beluister de podcast en lees de shownotes voor alle linkjes. De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.

Lees de shownotes hier.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie