Jonge marketeers makkelijker over vermenging redactie en commercie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jongere marketeers vinden vermenging van redactie en commercie veel minder een bezwaar dan hun oudere (40-plus) collega’s. Zo blijkt uit onderzoek door Synovate naar aanleiding van het 45-jarig jubileum van het Tijdschrift voor Marketing.

De enquête is een herhaling van een onderzoek dat in 2006 plaatsvond. Vijf jaar geleden bleek dat veel marketeers (63 procent) bang waren voor een te grote inmenging van commercie, die ten koste zou gaan van redactionele onafhankelijkheid.

Hoewel de commercie nog steeds hoogtij viert in veel media is de situatie blijkbaar nu niet zo erg als men destijds had verwacht. Althans, het aandeel marketeers dat de opkomst van commercie een groot probleem vindt is gedaald van 63 naar 55 procent. De rest heeft hier geen problemen mee (31 procent) of ziet anno 2011 zelfs kansen (14 procent). Dat die laatste groep vooral uit jonge marketeers bestaat kan er op duiden dat de nieuwe generatie marketeers zelf ook minder gevoelig is voor commerciële inmenging of misschien beter weet hoe de huidige mediawereld in elkaar zit.

De overkoepelende angst is dat een verlies aan objectiviteit en transparantie zal leiden tot steeds meer argwaan, verwarring en onverschilligheid bij de consument met als uiteindelijk gevolg een aantasting van de kracht van media en merken.

In het onderzoek is ook gevraagd welke merken in de komende vijf jaar sterker en zwakker zullen worden. Het wekt geen verbazing dat de merken uit de digitale wereld de lijst aanvoeren: YouTube, Google, bol.com en Facebook. Ook Twitter en Groupon worden sterker, volgens de marketeers, hoewel een kwart van hen dit niet wil geloven.
De grootste stijger in het geheel is evenwel de brede categorie van ‘groene merken’. Meer dan 70 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat merken die duurzaamheid en groen in hun vaandel hebben staan, sterker zullen worden.
Onderaan de lijst (de merken die zwakker worden volgens de marketeers) staan de traditionele print media, in het bijzonder de dagbladen. Zowel voor de Volkskrant als voor de Telegraaf ziet het er somber uit, denken veel marketeers. Maar helemaal onderaan staat Hyves. Meer dan 80 procent van de marketeers denkt dat dit merk zwakker zal worden.

Het gehele onderzoek van Synovate staat in het jubileumnummer van het Tijdschrift voor Markeitng, dat deze week verschijnt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie