Merk & Strategie

Kerst levert online retailers een extra omzet van 207 miljoen op

Redactie | 24 december 2015, 9:15

Online retailers hebben in drie weken voor Kerstmis de omzet met 46 procent zien toenemen.

Het totaal aan online bestedingen in de periode van 6 december tot en met 24 december komt hiermee uit op 658 miljoen euro.

Dit blijkt uit onderzoek van en DHL Parcel, uitgevoerd door GfK.

Twee derde van de ondervraagde online retailers verwachtte al een toename van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar. Deze verwachting blijkt uit te komen. Waar de gemiddelde weekomzet van online retailers vorig jaar in de drie weken voor kerst met 38 procent toenam, zorgt de kerstperiode dit jaar voor een nog grotere impuls. De consument shopt online in de periode voor kerst 658 miljoen euro bij elkaar. Deze omzet komt 24 procent hoger uit ten opzichte van de 530 miljoen van vorig jaar.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: &;De online kerstaankopen bereiken dit jaar een recordhoogte. Het gaat daarbij niet alleen om kerstgerelateerde producten en cadeaus, maar ook om de online aankopen van eten en drinken voor de feestdagen. Je kunt je hele kerstdiner online bestellen. De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen in de eerste drie kwartalen van 2015 zet zich ook in de kerst- en nieuwjaarsperiode voort. Supermarkten en maaltijdbox-leveranciers komen met speciale kerstedities om het consumenten nog makkelijker te maken het perfecte kerstdiner online bij elkaar te shoppen.&;

Traditionele cadeaus, zoals boeken, huishoudelijke apparaten en parfums blijken ook dit jaar het meest populair te zijn op de verlanglijstjes. Hieronder een overzicht van de cadeaus die het vaakst onder de kerstboom liggen:

Speelgoed & Games
Gezelschapsspel: Poepspel
Bordspel: 30 Seconds
Bordspel: Monopoly Classic
Game: Call of Duty: Black Ops 3
Game: FIFA ‘16
Game: Just Dance 2016

Dvd
Binnenstebuiten
The Hunger Games - Mockingjay
Jochem Myjer - Even geduld a.u.b.

Muziek
Adele - 25
Marco Borsato - Evenwicht
Coldplay - A head full of dreams

Boeken
Jamie Oliver - Superfood voor elke dag
Claudia de Breij - Neem een geit
Joris Luijendijk - Dit kan niet waar zijn
Hugo Borst - Ma

Elektronische en huishoudelijke apparaten
Smartphones (Apple iPhone 6 en Samsung Galaxy S6)
Playstation 4 en Xbox One
Sporthorloges en fitness trackers
Airfryers
Espressomachines
Action camera’s

Parfum
Chanel – Coco Mademoiselle (dames)
Lancôme – La vie est belle (dames)
Yves Saint Laurent – Black opium (dames)
Paco Rabanne – 1Million (heren)
Chanel – Bleu de Chanel (heren)

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Helmer

(24 december 2015, 9:42)
Zout in sommige verse wonden.

Gerelateerde items Thuiswinkel E-Commerce Online Shoppen

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs