Leden LinkedIn mogelijk ongevraagd in reclame

Maarten Hafkamp, redactie | 2 augustus 2011, 7:25

De naam en foto's van LinkedIn-leden kunnen sinds juni ongevraagd worden gebruikt voor advertenties die op de website worden geplaatst.

Daarbij heeft de accountinstellingen zo veranderd dat het linkedIn-lid automatisch toestemming geeft voor het gebruik van naam en foto.

Het sociale netwerk heeft de verandering in juni in twee blogs gemeld. De leden zijn niet persoonlijk op de hoogte gesteld.

Het is wel mogelijk om de toestemming voor het gebruik van naam en foto terug te draaien. Daarvoor moeten de accountinstellingen worden aangepast.

Bron: ANP.

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (12)

Comment author avatar
Avatar

Bas

(2 augustus 2011, 9:01)
Zo zet je het uit: 1. ga in linkedIn rechtsboven met de cursor naar je naam, dan verschijnt er een klein menu - klik op "settings" 2. klik linksonder op "Account" 3. in de kolom naast Account, klik op "Manage Social Advertising" 4. en zet het vinkje UIT bij "LinkedIn may use my name & photo in social advertising".
Avatar

Henk

(2 augustus 2011, 10:06)
Toch raar, dit artikel op Adfo.
Wij als bureau maken toch maar al te graag gebruik van deze mogelijkheid. Dat doen we al geruime tijd op Hyves.
Avatar

DiDi

(2 augustus 2011, 10:07)
Bedankt voor je bericht! Heb het gelijk uit gezet phew
Avatar

Henk

(2 augustus 2011, 10:17)
Dit is net zoiets als de reclamebureau directeur die een NEE NEE sticker op z'n brievenbus heeft (erg leuke advertentie destijds in Adformatie van SWH)
Avatar

Tim

(2 augustus 2011, 10:45)
Ik weet het niet hoor Henk, volgens die logica mag een concertpianist ook z'n raam niet dichtdoen als de buurman op hoog volume Frans Bauer draait.
Avatar

Lisa

(2 augustus 2011, 11:54)
@Tim: Vind ik leuk!
Avatar

Janine

(2 augustus 2011, 14:29)
Dus... als je een LinkedIn profiel hebt mogen zij ongevraagd je laten figureren in een advertentie van hen. Meteen maar even mee afgerekend. Thanx voor de info Bas!
Avatar

Henk

(2 augustus 2011, 19:49)
@Bas: dankjewel. Wat het overige betreft: bijzaak.
Avatar

Gnaues

(3 augustus 2011, 6:53)
Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe beweging 'reclamemensen tegen reclame'...
Avatar

Ton

(6 augustus 2011, 7:33)
zoek het verschil, Henk: het gaat er niet om dat je geen reclame wil ontvangen; het gaat erom dat je er zelf niet in figureert. Toestemming op persoonlijke basis lijkt me op z'n minst nodig.
Avatar

Carien van Hest

(7 augustus 2011, 10:58)
Dank je wel voor deze info.

Gerelateerde items Linkedin