Premium

Libelle TV gaat 'next generation' vloggers opleiden

Libelle TV begint vandaag als online platform en app. Het Libelle-gevoel moet vertaald worden naar bewegend beeld met als pay-off: ‘Dit is mijn leven’.

Het was eigenlijk jarenlang een belofte en het werd vaak als hét crossmediale voorbeeld gezien: . Want het al meer dan tachtig jaar succesvolle magazine kon makkelijk een doorvertaling krijgen naar tv. In België verscheen er daadwerkelijk een digitale tv-zender, maar die werd in 2015 na twee jaar opgeheven. In Nederland begon men twee jaar geleden met een kookprogramma op SBS 6 (‘Libelle en Claartjes Keuken’). Maar nu is het er in Nederland dan echt full-time als online tv kanaal en app. Vandaag wordt Libelle TV officieel gelanceerd tijdens het eigen succesvolle event de Libelle Zomerweek.


Hilmar Mulder en Louise van Nispen

Van pil en kiwi naar video
Domain Director Women Sanoma | SBS Louise van Nispen legt uit waarom nú het moment is om Libelle TV te introduceren: ‘Libelle TV is ontstaan vanuitonze  strategie waarbij we focussen op video content en  monetization van stream starts. Rond videocontent hebben we al een aantal successen zoals LINDA.TV, KIJK Ouders van Nu, Show.nl, Champions League en NU.nl. Het was voor ons logisch dat wij vanuit het grootste vrouwenmerk ook iets dergelijks zouden moeten doen. Vrij snel toen Hilmar hier vorig jaar oktober begon zijn we daar over gaan praten.’

Hoofdredacteur Hilmar Mulder heeft dan ook direct bij haar komst het plan in gang gezet. Nu een half jaar later kan Libelle TV al beginnen. Mulder gelooft dat video gaat aanslaan bij de doelgroep. ‘Libelle heeft de vrouw aan de pil en de kiwi geholpen, nu willen we haar ook aan de video gaan helpen. Wel is het zo dat onze doelgroep vrouwen 35-65 zwaar ondervertegenwoordigd is als het gaat om video consumeren. Wij weten die vrouwen online via Libelle Daily wel te vinden, het contact is ook geïntensiveerd, want de pageviews zijn verdubbeld in vergelijking met afgelopen jaar. Ook het aantal unieke bezoekers is gestegen. Dat is een mooi startpunt om vervolgens ook bewegend beeld te gaan bieden. We hebben het blad, het event Libelle Zomerweek, de site met dagelijkse content. Daar was natuurlijk wel eens een filmpje te zien, maar er zat nog niet een strategie achter. Nu is die er wel.’


Dit is mijn leven
Het Libelle-gevoel moet vertaald worden naar bewegend beeld met als pay-off: ‘Dit is mijn leven’. Er zijn drie pijlers: Mijn Leven. Lekker Leven en Lifehacks, ofwel slimme trucjes die je het leven makkelijker kunnen maken.
 Mulder: ‘De naam lifehacks is misschien even wennen voor onze doelgroep, maar we hebben eye tracking onderzoek gedaan en daaruit bleek dat vrouwen het heel leuk vinden. Ze zien dat het handige tips zijn en vervolgens gaan ze de term ook zelf gebruiken. Het is grappig om te zien hoe je zo’n nieuw begrip er toch makkelijk in kan krijgen. We willen ons de term dan ook toeëigenen.’


Vloggers
Voor de pijler Lekker Leven zet Libelle naast de rubriek Toetjes van Rudolph van Veen vloggers in. Mulder ziet de 40-plus vloggers met levenservaring als the next generation. ‘Zij zijn de vrouwen die binnen hun expertise heel veel ervaring hebben. We hebben dus een tuinvlogger, een spirivlogger, een boswachter, een fitnessvlogger. Er moeten er steeds meer bijkomen op verschillende gebieden. De leeftijden van die mensen loopt uiteen, maar echte jonkies zijn het dus niet. Het topdomein vloggers willen we niet pakken. De vrouwen die video’s gaan maken komen echt met verhalen en tips die passen bij het leven van de doelgroep. Het is persoonlijk en dichtbij. Wij zijn geen LINDA.TV en het gaat dus niet om BN’ers of tongue-in-cheek.’

Libelle leidt deze vloggers zelf op. Daarvoor heeft Sanoma de zoon van Mies Bouwman, Joost Timp, ingeschakeld. Hij schreef ook een boek over vloggen voor 50-plussers. De ‘ouderen’ moeten met name de technische kant leren. Ze moeten toch even weten hoe ze zichzelf moeten filmen, dus leren ze bijvoorbeeld hun mobiel met een elastiek om een sinaasappel te binden, video starten en gáán. ‘Het is voor ons heel spannend hoe het wordt opgepakt. We hebben nu zeven mensen, maar er komen steeds aanmeldingen bij. Ook zetten we een wedstrijd op waarin de populaire vloggers van nu samen met hun moeder, oma of buurvrouw  een oproep plaatsen om next generation vloggers te werven. Wat ons betreft kan dat alle kanten op zolang het binnen het Libelle-domein past.’

In het najaar komt Libelle TV ook met een politiek programma met Ebru Umar en een kookrubriek met Yvette van Boven.

Mijn Leven
Derde pijler Mijn Leven betekent human interest. Voorbeeld is ‘In de wachtkamer’, bij de gynaecoloog, waarbij vrouwenonderwerpen worden besproken. Verder komt er een serie die Mijn Trouwjurk heet, bij Man Zoekt Vrouw gaat het om daten en de make-over rubriek Zeven Jaar Jonger uit het blad wordt ook naar online gebracht.

Lineair
Libelle TV houdt vast aan een uitzendschema van dagelijks drie nieuwe video’s: een wat groter format, een vlog en een lifehack. Ook bij Libelle zien ze dat zo’n driekwart van de views via mobiel is. Dus moeten de video’s niet meer dan vier à vijf minuten duren, zegt Mulder. ‘Het langere, human interest format laten we dan vooral in de avond live gaan, als onze kijkers er echt de tijd voor hebben.’

Krijgt de lineaire tv-kijker ook iets te zien van de Libelle TV-formats? Van Nispen sluit het niet uit. ‘Het zou zomaar kunnen dat er op termijn iets op SBS 6 of NET 5 te zien is. Dat wist men bij LINDA.TV ook niet vooraf en nu is er op NET 5 ‘De Mobiel Van’ te zien. Maar het is niet het uitgangspunt.’


Neelie Kroes
De timing voor de lancering van Libelle TV is uitstekend: vandaag opent Neelie Kroes de twintigste Libelle Zomerweek. Zij zet Libelle TV symbolisch aan. ‘Wij vinden het leuk dat de grande dame van de tijdschriftenwereld de grande dame van de politiek en technologie ontmoet’, zegt Mulder. ‘Libelle TV moet echt een cadeau aan onze lezers worden. De bezoekers kunnen de app gratis downloaden – en daarbij geholpen worden – om als eerste Libelle TV te kunnen zien.’
In de app hangt ook een VR-filmpje waarin het thema van de Zomerweek, ‘Let’s dance’ naar voren komt. Je stapt in een droomwereld en komt uiteindelijk aan in de set waar het covermodel wordt gefotografeerd. De visagiste vraagt of de lezeres ook niet op de foto wil. ‘Onze lezeres moet altijd in het middelpunt staan als we content maken.’

Gratis
Libelle TV is gratis beschikbaar na een log in, net alsLINDA.TV. Van Nispen legt uit dat het nu vooral om goede content draait en Libelle er van overtuigd is dat de relaties en adverteerders wel mee willen gaan doen. ‘Er is veel enthousiasme over Libelle TV als we erover vertellen. Misschien dat er een  partner aanhaakt en naast branded content zijn de stream starts ook een verdienmodel. Voor ons is een steengoed online tv-format het belangrijkste.’

Eigen redactie
Er is een eigen redactie aangesteld voor Libelle TV, onder leiding van adjunct-hoofdredacteur Ingrid van der Chijs. Mulder: ‘Ingrid heeft een team samengesteld met mensen die tv- en online ervaring hebben, bijvoorbeeld Editie NL of een producent. Je hebt zowel mensen nodig uit de tv- als online wereld. Je moet niet alleen ontzettend goede content hebben, maar deze ook op de juiste manier distribueren.’
Voor Hilmar Mulder zelf geldt dat ze ’nog nooit zo veel ballen in de lucht heeft moeten houden’. ‘Ik steek nu wel meer tijd in Libelle TV dan in het blad, want dat is een geoliede machine. We moeten met zijn allen uitvinden hoe we Libelle naar bewegend beeld vertalen. Dat betekent soms dingen schrappen of weggooien. Bij Libelle is in print die expertise in jaren opgebouwd. Dat moet nu ook met video gebeuren, maar dan wel wat sneller. Want daar vraagt deze tijd om.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie