Creatie & Campagnes

Mark Woerde: ‘Prosocial marketing is in 2015 mainstream geworden’

Redactie | 22 december 2015, 7:00

Wint Mark Woerde (Lemz) het Gouden Koffiekopje 2015? Hij blikt terug op zijn voorspellingen tijdens de laatste editie van Koffiedik Kijken.

Op 7 januari, op , wordt bekendgemaakt wie van de sprekers van vorig jaar de meeste goede voorspellingen voor 2015 heeft gedaan en het Gouden Koffiekopje wint. Mark Woerde blikt terug.

Wat waren jouw belangrijkste voorspellingen voor 2015? 
‘Mijn openingsvoorspelling was dat de angst in de samenleving zou toenemen. En dat wij als creatieve industrie er niet in mee hoeven gaan, omdat wij wel een helder handelingsperspectief hebben en dat is natuurlijk onze gave: de kracht van creativiteit. 

In die bange wereld zit trouwens niemand te wachten op nog meer awareness campagnes over al die problemen. Laten we daar maar eens mee stoppen. We moeten en gaan komen met oplossingen. Eenvoudig is dat overigens niet, want creatieve mensen zijn in de regel ook kwetsbaarder voor ellende, maar ik zie voldoende mogelijkheden om die kwetsbaarheid om te zetten in power. En dat bracht me bij mijn makkelijkste voorspelling: In 2015 zou ik m&;n uiterste best zou doen om met zoveel mogelijk creatieven tools delen om  echte problemen te tackelen zonder er aan onder door te gaan.’

Is er ook maar ééntje uitgekomen?
‘Tsja... die Nobelprijs voor reclame & bureau die ik ook voorspelde, was mooi geweest, maar goed... er zijn nog genoeg problemen over in 2016, kan dus niet anders dan een keer gebeuren. Mijn overige voorspellingen bleken aardig accuraat.’

Wat voor jaar was 2015 in het algemeen?
&;Het jaar waarin prosocial marketing & ondernemerschap mainstream werden.&

Wat bracht 2015 het vak?
‘Betekenis.’ 

Wat bracht 2015  jou persoonlijk? 
‘Vooral het gevoel van dankbaarheid. Het is zo fijn dat prosocial marketing mainstream is geworden en ook zo veel sneller dan ik hoopte. Ik was dan ook oprecht verbaasd en blij dat jullie, mijn vakgenoten, mij op nr. 1 zetten. Ben ook dankbaar om dat ik al een flink aantal jaren enorme meewind ervaar en die meewind ging niet liggen, welnee, die werd nog sterker. Mede door de impact van de Sweetie campagne heb ik in 2015 veel podia gekregen om mijn overtuiging over te dragen. Daar viel me keer op keer op hoe geweldig de nieuwe generatie reclamemakers/studenten is. Voor hen is het prosociale aspect zelfs de reden om de reclame in te gaan. Hoe tof is dat? 

Ook merkte ik dat “deuren” net wat makkelijker opengaan dan voorheen en dat is prettig, scheelt tijd en energie, waardoor ik lekker kon nadenken over een opvolger van mijn boek.

En natuurlijk ben ik met mezelf en Lemz de uitdaging aangegaan om te proberen om weer een inspirerend, nieuw radicaal creatief concept te bedenken en te realiseren. Want het is natuurlijk leuk dat prosocial marketing mainstream werd, maar ik voel me vooral prettig buiten de comfortzone en dus moet er weer iets nieuws komen.&;

Als je één voorspelling voor 2016 mag doen, wat zeg je dan?
&;Die Nobelprijs gaat vallen.&;

.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Mark Woerde Koffiedik Kijken 2016 Koffiedik Kijken

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs