Premium

'Marketeers ontwikkelen zich onvoldoende'

Vooral steeds veranderende aanbod aan marketing technology tools, draagt bij aan tekortkomingen in het vak.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketeers ervaren in toenemende mate dat hun vaardigheden op specialistische terreinen tekort schieten. Onderzoek onder 200 marketeers, uitgevoerd door recruiter Hays Marketing wijst uit dat 82% van de ondervraagden inziet dat ze tekort schieten en 70% denk dat ze daarom niet ‘klaar zijn voor de toekomst van marketing’. Dat schrijft . Toch doet maar 18% van de ondervraagden iets aan zijn of haar tekortkomingen. De helft daarvan volgt momenteel enige vorm van opleiding.

De tekortkoming wordt het meest duidelijk in de marketing-startersfuncties, waarvan maar 17% van de respondenten vindt ‘erg goed’ opgeleid te zijn om het werk aan te kunnen. Dat resulteert weer in het aanstellen van meer ervaren marketeers, zo concludeert Hays, maar die zijn volgens 48% van de ondervraagden juist moeilijk te vinden. 58% van de marketeers ervaart dat het binnen de eigen organisatie moeilijk is om aanvullende opleidingen te volgen. Bijna de helft komt er niet toe omdat ze in beslag worden genomen door de day-to-day responsibilities. Een overweldigende meerderheid van 69% van de ondervraagden gebruikt daarom vakmedia, publicaties en blogs om bij te blijven en zich te ontwikkelen.

Capability gap
Het gebrek aan opleiding en ontwikkeling leidt in de praktijk tot een capability gap, zoals de onderzoekers dat noemen: het verschil tussen de vaardigheden die de werkgever eist en de vaardigheden die de werknemer kan bieden. &;Door de ontwikkelingen van technology, ontwikkelt het marketingrol zich. Het steeds veranderende aanbod aan marketing technology tools, draagt bij aan tekortkomingen in het vak. Werkgevers en marketeers moeten dat samen onder ogen zien en er iets aan doen&;, aldus de conclusies uit het onderzoeksrapport. &;Veel marketeers zijn zich binnen bepaalde deelterreinen van het marketingvak onvoldoende bewust van de eisen die hun baan stelt. Zo schat de nieuwe generatie zijn eigen commercial awareness bijvoorbeeld op een 3.7 uit 5. Hun werkgevers geven hen een 2.3 op dezelfde schaal.

Marketeers denken dat ze komend jaar vooral skills nodig hebben als begrip van IT, kennis van technologie en commercieel gevoel, maar doen er niets aan om die vaardigheden te ontwikkelen. Ook ‘soft skills’ als samenwerking en leiderschap zijn onderontwikkeld: 61% van de marketeers vindt &;communicatie’ een kritieke vaardigeid, maar slechts 39% ontwikkelt zich op dit punt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie